Hur mycket bättre blir det?
Tjo! Detta kort är taget med min sigma 18-200 3.5-6.3 (vilket inte är bra för inomhus sport) Bländaren på kortet är 5,6 och tiden 1/80s ca135mm. iso 1600. Jag har ljusat upp kortet oxå. Jag vet att jag måste ha snabbare tid ca 1/250sek. Då jag funderar på att köpa sigmas 50-150mm 2.8. Tror ni att skillnden är stor? tex att man kan korta ner tiden och dra ner iso……. (Frågan har varit uppe förut)
Jag e lite osäker bara. Det e mycket pengar som ska ut.
// Tomas

Den principiella skillnaden mellan bländare 2.8 och 3.5 är inte ens ett bländarsteg. Det betyder att du för samma bild som ovan kan ha 1/125 s istället för 1/80 s . Jag vet inte om 2.8 gäller för hela brännvidden 50-150, då blir det ju skillnad eftersom ditt objektiv har bländare 6.3 för 200 mm. Ett annat sätt att inte använda så stor förstoring när du knäpper bilden utan att du beskär den i datorn i stället. Du får i och för sig en lägre Upplösning, men då kan du minska exponeringstiden istället.
Eftersom du har använt bländare 5.6 så vinner du 2 bländarsteg med ett 2.8 objektiv. Du kan alltså köra ett steg snabbare slutare och samtidigt gå ner till ISO 800 eller lämna ISO och köra 2 steg snabbare slutare.
Eddie

Hmm tack det är mycket att tänka på, #1 Jo det är 2.8 igenom hela "registret" (som någon sa).