Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1285 ggr
Nuttra
2014-02-16 20:52
0

Problem med minneskort

Har en Nikon systemkamera som inte känner av mitt minneskort jag alltid använt. 

Har testat stoppa i det säkert 50 ggr nu men det står fortfarande att inget SD kort isatt. Datorn kan känna minneskortet. Vad är felet??

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

ru4real
2014-02-16 20:59
0

har du provat att formattera kortet i kameran, trots att det inte hittas? Du skall aldrig formattera korten i datorn, det kan vara en orsak. Prova även att rengöra kontakterna på kortet (beroende på modell).

Annars är det väl bara att köpa ett nytt, de är inte såå dyra.

Men skriv gärna vilken kamera och typ av minneskort du har, enklare för folk att hjälpa dig då.

fatcat
2014-02-16 20:59
0

Fungerar andra minneskort i kameran?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Nuttra
2014-02-16 21:05
0

Att formatera i kameran är inget alternativ då man inte kan klicka på det om det inte ligger ett kort i (känner ju av) :(

Har en Nikon 5100 med en sandisc, får testa med ett annat minneskort när jag finner mina andra, men det känns så konstigt att datorn känner av den men inte kameran som alltid gjort det innan!

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Inkanyezi
2014-02-16 21:18
0

Kolla om det är något skräp som har kommit in i springan där du skjuter in kortet. Blås rent i första hand, och du kan behöva pilla med en nål eller dylikt för att få ut eventuell dammtuss. Jag har varit med om att en mycket liten pappersbit från en etikett på minneskortet har legat på en av kontakterna med felet att kortet inte känns av.

MagArne
2014-02-17 14:11
0

Formatera kortet i datorn med FAT32. Stoppa det sedan i kameran och testa att formatera om kortet där i.

Jalking
2014-02-17 19:27
1

En nål skulle jag nog inte våga använda att peta med. I så fall möjligen med kamerans batteri urplockat. I första hand skulle jag försöka peta med en tandpetare av trä eller plast eller blåsa med trycklyft på burk.

Jalking
2014-02-18 11:26
0

Nu har mitt tangentbord slarvat igen! Tandpetare av trä eller plast ska det naturligtvis vara. Inget elektriskt ledande.