Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 497 ggr
chalke
0

Minneskort??

Har just köpt en Nikon 40d och är väldigt spännd på att se vad den har att erbjuda =)
Har dock lite funderingar ang minneskort.

Vilka passar till Nikon? Hur snabbt bör det vara för att duga till "normalt" bruk? x60? x133?
Vill förtillfället inte lägga allt för mkt pengar på det så funderar på antingen 1 gb speed x133 eller 2 gb speed x60
Vad skulle Ni rekomendera? Hur snabb är lagringen på de olika, hur mkt skiljer det i speed mellan dem? 
Kommer fota bla djur (hästar), natur, porträtt, macro osv..

Lakrits
0

Beror på hur du fotar, hastigheten på kortet blir möjligen problem om du skall fota fullhastighet i 3 bilder/s under längre tid. Kör du RAW så tar bilderna en hel del plats då kanske utrymmet blir ett större problem. Skulle nog köra på ett större kort själv, frustrerande att få slut på plats..

/Mattias

chalke
0

Jo jag har som hört att det tar otroligt mkt mer plats om man fotar RAW, men hur många bilder rymms på ett 2 gb respektive 1 gb (RAW)? Vanligt format går väl ett 1gb på drygt 600 bilder va?

Ursäkta ev dum fråga, men hur menar du "under längre tid"? (är lite grön på området). Eftersom jag kommer fota en del hästhoppning vill jag ju såklart kunna fota i rätt hög hastighet..

Lakrits
0

På mitt 4G kort räknade kameran med ca 233 bilder i RAW.

Din kamera klarar typ tre bilder i sekunden, fotar du i jpg så kan du i princip (iaf med min Sony a-100) hålla inne avtryckren till minnekortet är fullt om du har ett snabbt kort. Vet dock inte vad gränsen för ett snabbt kort ligger. I RAW så brukar du kunna ta ca 7 bilder efter varandra sedan får du vänta x antal sekunder innan kamerans interna minne är tömt så kan du fota igen. Så snabbheten blir bara ett problem om du måste ta sekvenser som sträcker sig över kanske 3 sekunder. Har som sagt ingen koll men 10 jpg borde kamera minne klara antar jag.

/Mattias

chalke
0

Okej, tack så mkt för hjälpen! Känns redan mkt klarare =)

Hannah.