vad ska jag göra!?
jag vet att bilden var lite ur fokus men det var det bästa exemplet

Det du ser i det svarta är brus, och det kommer troligen av att kameran har dragit upp ISO och försöker göra bilden "rätt" exponerad efter "medelgrått".
Eftersom det är meningen att större delen av bildytan ska vara svart, vill du troligen inte ha någon teckning i de mörkare delarna av himmel och hustak, och då kan det vara lämpligt att minska exponeringen.
Fyrverkeribilder är lite knepiga, och de blir ofta bäst om man tar med ännu längre tid på stativ, så att man slipper skakningsoskärpa. Automatiken brukar inte fungera särskilt bra, så det är ingen större vits med att mäta ljuset, utan man får pröva sig fram till vad som fungerar bäst.
Din bild visar inte hur kameran har ställt ISO, den uppgiften har jag inte hittat i Exif. Du har använt inställningen S, slutartidsval, och kameran har ställt in bländare 5.3 och troligen höjt ISO. Du har inte satt någon kompensation.
Om du hade ställt kompensation på någonstans mellan -1 och -2 skulle det kanske ha kunnat funka med automatiken du har använt, och du kan bildbehandla så att bruset blir mindre, genom att ändra svartpunkt. Man drar alltså svartpunkten så att himlen blir svart och bruset försvinner.
Det vanliga sättet att ta fyrverkerier är att ställa kameran på B eller en lång slutartid, kanske 4 sekunder, och ställa in lägsta ISO (Auto-ISO måste vara avstängt). Så fokuserar man på någonting långt bort och låser fokus där. Bländaren avgör då vilken exponering det blir. Man provar med största öppningen, och om det blir för ljust så minskar man den. Om man inte har ett stativ kan man använda en bönpåse som stöd. Exempelvis en påse med ris eller bönor fungerar.
Om du tittar på histogrammet för din bild, så ser du att det har en topp ganska långt åt vänster, men att det sluttar ner mot baslinjen längst till vänster. Den där toppen ska längre åt vänster, så att den ligger ända ute i kanten. Det fixar man vid tagningen genom att exponera mindre, eller i bildbehandling genom att dra svartpunkten så att den hamnar under den där toppiga kurvan. Det ska vara en "spik" längst till vänster ute i kanten av histogrammet för att brusigheten ska minska.
Bra tips tack =)