Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 657 ggr
Lizette´s
0

Vilken systemkamera ska jag välja?

Hej!

Jag ska köpa en digital systemkamera för första gången nu!

Jag undrar som förmodligen många andra vilken ni kan tipsa mig om? 

Har aldrig haft systemkamera förut, utan en liten digitalkamera från 2007 ;) Så jag söker en systemkamera som är enkel att lära sig, och ta kort med, men som man ändå kan utvecklas med ett bra tag!

Min budget ligger runt 5000, dock vill jag helst inte överskrida den gränsen så mycket…. Kanske lite svårt, då man får vad man betalar för.

Jag har inget intresse av filmning, så den faktorn är inte intressant för mig. 

Jag vill kunna ta bilder på objekt i rörelse, då jag fotar djur, b.la hästar på tävling osv. Men fotar såklart annat också. 

Finns det någon systemkamera som ni tror kan passa mig?

Nämn gärna om man får något objektiv med, och hur det objektivet funkar till bilder i rörelse! 

Tack på förhand<3

Make your dreams come true

MagArne
1

Är det bara ordentligt ljust där du fotograferar kommer alla objektiv ta bra bilder på djur i rörelse. Även de enklare kitobjektiven som följer med.

Ska du däremot fotografera i dunkel belysning krävs det betydligt ljusstarkare objektiv än de som brukar följa med kamerorna. Om du inte behöver zooma speciellt mycket går det dock komma relativt billigt undan där med men annars springer det snabbt iväg i pris.

Kanske att en D5100 med 18-105 objektiv kan vara en bra början?
http://www.netonnet.se/art/kampanj/delbetalning12manader/nikon-d510018-105vr/152708.8296/

Behöver du ha ett extremt ljusstarkt objektiv kan du komplettera med t.ex. ett fast 50mm
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-brnnvidd/nikon-af-s50mmf18g/160932.5242/

Givetvis finns det fler modeller från Nikon och även andra tillverkare. Besök gärna en kamerabutik för att klämma och känna. Anteckna de modeller du tycker känns bra och blir rekommenderad. Läs på om dessa så hjälper vi dig att ge tips och synpunkter.

Har någon mer i familjen en systemkamera är det en stor fördel att välja samma tillverkare för att kunna låna objektiv och blixtar av varandra.

xla
0

En 7D borde du kunna få för nästan 5000 och det är väl det bästa alternativet och egentligen det enda för det priset. Att köpa något instegshus är bara ett dåligt drag, då kan man välja ett system utan spegel istället och få något man inte behöver fundera på om man orkar ta med eller inte. Om man ser till mest bang for the buck så spöar ju alla spegelfria system helt dslr marknaden och instegsmodellerna med spegel har helt spelat ut sin roll och det gick typ på några månader. Inom sport/vilda djur och annat som går väldigt fort är ju fortfarande tjockkamerorna herre på täppan men då kostar dom betydligt mycket mer än en instegskamera. Och jag som var negativ till allt som inte var en traditionell spegelreflex för bara ett tag sedan.

Edit: Det finns även andra anledningar till att fortsätta med tjockkamera men det viktiga är väl att om valet är instegskamera med eller utan spegel så gör man nog bäst i att lägga sina pengar i ett system utan spegel.

ForeverEmma_
0

Jag som är själv nybörjare på systemkarmrer kan rekomendera Nikon D5100 har haft min i cirka 7 månader och är supernöjd. Jag har lyckats få nårga bra rörliga bilder med den. Men det tar lite tid sånt att lära sig också :P

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Lizette´s
0

Tack för svaren allihopa! Ska kika på kamerorna ni tipsade om!

Finfina exempel!

#1 Taaaack för länkarna och infon<3

#2 För nyttig info för en liten nybörjare som jag, men vilken kamera var det du menade? ;) Hela namnet krävs för att lilla jag ska förstå! :P

#3 haha, ja det kan jag tänka mig! :P Vad bra, ska kika på D5

Spännande<3

xla
0

Canon 7D, det är väl egentligen det enda som ryms i budgeten om du hittar en begagnad till rätt pris och som kommer att funka bäst till sport. Just sport är ju lite speciellt, det går fort och det händer mycket. En långsammare instegskamera kommer att fungera men skaffar man sig lite blick för sporten så kan man lika gärna harva på med en spegellös kompakt systemkamera. Då får man förfokusera och skjuta iväg lite bilder och hoppas på det bäst, med en instegs-dslr kan man köra följande autofokus och skjuta iväg en serie bilder och hoppas på det bästa.

Lizette´s
0

#5 ok tack ;)

MagArne
1

5000kr för ett 7D kamerahus utan garanti är en ganska vågad chansning men om det går bra en förbannat bra kamera.

Om man inte är fullt så kräsen och inte fotograferar så mycket i mörker där det behövs hög ISO kan äldre begagnade entusiastkameror vara värt att titta på.

T.ex. Canons 40D, 50D och 60D samt Nikons D80, D90, D200, D300 och D300s. Dessa borde man kunna få för ca 2000-3500kr med ett 18-55 kitobjektiv. Eller så köper man till ett ljusstarkt fast 50mm f/1.8 objektiv för ca 1000-lappen.

Efter två år kan man ju uppgradera sin 50D till en 7D om man vill för kanske 3000kr. Objektiv finns ju sedan tidigare.

Personligen köper jag gammalt skrot billigt som entusiasterna har tröttnat på. Kör själv med en Nikon D200 i dagsläget.

Ja, det finns många vägar att gå in i denna hobby. Så fråga på och våga ställa oss mot väggen om du undrar varför just våra förslag skulle vara så pass bra :-)