Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 671 ggr
Glorious
2014-02-07 23:19
0

Assistera?

Hej! Jag är en fotointresserad tjej på snart 18 år. Har ett sommarjobb i sommar men vet inte hur många veckor det kan tänkas bli. Funderar på om man kanske kan vara assistent till någon fotograf, utan ersättning bara för att få vara med lite hur det går till och utvecklas :) Har erfarenhet av foto/systemkameror men inte så mycket studio. 

Är det något fotografer kan tänkas ställa upp på eller är man bara i vägen? Är det liksom lite onödigt? Jag tänker att det också kan va kul att ha en proffsig foto-kontakt då jag egentligen inte känner så många fotokunniga :)

Glorious
2014-02-09 15:30
0

Ingen som varit assistent åt någon eller är fotograf själv och har någon tanke om detta?

bgtommyalm
2014-02-09 17:56
0

Jo jag har lite tankar, rätt eller fel må vara.
Dagens fotografer som behöver en assistent kräver säkert en fotoutbildning hos assistenten. Man måste kunna bidraga med sin kunskap och vara rätt självgående i många lägen. Annars är du nog mest en belastning och i vägen. Att ställa upp som "proffsig foto-kontakt" och därmed dela med sig av utbildning och erfarenhet och skapa en ny fotograf som tar lite av jobben är ingen önskesits direkt. De flesta fotografer jobbar inte i studio hela dagarna utan finns ofta på fältet

Men kontakta fotograferna i din kommun eller omgivning och ställ frågan. Frågan är fri. Lycka till!

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Glorious
2014-02-10 13:28
0

Ah okej :) Det låter rimligt, förstår precis. 

Grejen är väl att egentligen skulle föredra och åka med ut på uppdrag, bröllop, barnfotograferingar, kanske någon som fotar djur eller något sånt. Inte vara fast i en studio med andra ord :) 

Ja jag får väl göra det. Jag går Media-linjen i gymnasiet med inriktning Foto, men jag har lärt mig det mesta på egen hand då våran fotolärare inte alls är pedagogisk. Vi får se hur det blir :) Får ta en foto-kurs och fota mycket på egen hand för utvecklingens skull annars :)