DV-kamera som stillbildskamera ...
fick detta mejl från en kompis:
Har haft lite funderingar på om man skulle skita i ny digitalkamera och i stället gå loss på en digitalvideokamera…de kan man ju också ta stillbilder med …. Finns dv-kameror med 5 MB Upplösning och med 10 X optisk zoom…vad skulle göra dem till sämre stillbildskameror??
jag hävdar bestämt att en dv-kamera ej kan ersätta en vanlig kamera .. har jag fel? har de nya dv-kamerorna blivit så bra? förklara gärna varför :)
Jag har en dv-kamera och jag har prövat att ta stillbilder med den men dessa bilder blir verkligen totalt värdelösa. Helt urusel kvalite. Men jag vet inte. Det kanske finns riktigt bra dvkameror som tar okej bilder men jag skulle inte tro det..
En dyr DV kamera kan ge bilder som är okej. Men de billiga sådana ger bilder av lägre klass än än mobiltelefon. Har prövat en Canon DC 100 som tar 1 megapixel bilder. Bilderna är oerhört korniga och har dålig skärpa. Saknar blixt. Definitivt sämre bildkvalitet än en mobiltelefon. Dock 25x optisk zoom till förfogande. Saknar dock bildstabilisering och snabbaste möjliga slutartid är 1/500s så det blir ofta skakningsoskärpa och svårighet att komponera bilden.
Har också haft tillfälle att pröva en HV20´s stillbildskamera-funktion. Den är ljusår bättre och säkerligen bättre än en mobiltelefon. Lite problem med vitbalansen när man tar blixtbilder. Resolutionen är 3M så det blir en del detaljer. Videokameran kostar dock 10 000kr.
Så varför inte pröjsa en tusenlapp för en stillbildskamera?