Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1445 ggr
[norrpojk65]
0

Kritik porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att fotografera äldre människor tycker jag är kul, att se allt det som åldras i ansiktet ger ett uttryck av att här har vi en person som varit med om något i livet.

Provar lägga in den i hård kritik för att se om jag får mera kritik då.

uffelarsen
2

Mitt tycke=   Hade helst velat att soff/stolsryggen hade varit borta sedan haft lite lite mer bild på hals/bröst i förhållande till bildens yta och en aning mer ljus på undersidan av ansiktet vilket du lätt hade fått med ett vitt papper eller reflexskärm , annars gillas bilden skarpt.

[norrpojk65]
0

Kan hålla med dig, det känns som bilden känns trång på något sätt.

Jo, det verkar inte som det naturliga ljuset från fönstret räckte riktigt till för att belysa hela ansiktet.

[norrpojk65]
0

Men nog var det lite dåligt med kritik ! Några synpunkter måste ni väl ha ? (både negativa och positiva)

JNN
0

Porträttet i sig är fint, men hade nog sett bilden obeskuren, eller inte lika hårt beskuren, tror att den passat bättre tagen i porträttläget (vilket den kanske är?) och inte i en så här kvadratisk form.

Skärpan sitter som en smäck, och jag skulle gärna ha testat en svartvit version!🙂

[norrpojk65]
0

Tack JNN.

Tyvärr är bilden fotograferat liggande och håller med att den är hårt beskuren. Får jobba mera med fotografera stående när det är porträttbilder.

Bra ide med svartvit. Testade lite lätt men hon blir flammig i ansiktet så det ser ut som hon är smutsig. Är dock ingen proffs på redigera bilder :D

JNN
0

Ok, där ser man. Har du fotat i liggande format hade nog bilden haft fördel av att ha mer luft till vänster om ansiktet.

Svartvitt kan vara bra i dom flesta fall när man fotar porträtt, men det klart, visst finns det tillfällen när det kanske inte är så smickrande för den som blir fotad.

Är själv ingen höjdare på redigering, jag gör det mesta så snabbt och enkelt som möjligt så jag har inga bra tips att ge heller!🙂

[norrpojk65]
0

Gjorde lite försök enligt ovan. Mera luft till vänster och i svartvitt. Men som sagt, är ingen proffs på redigeringar.

JNN
0

I mitt tycke så blev det bra, beskäringen är bättre om  än det inte är någon större skillnad. Men i bland behövs det inte så stora ändringar. Jag tycker det blev bättre så här, och den svartvitra konverteringen tycker jag också blev bra.

Undrar lite om den hade behövt mer svärta i sig, men det är lite svårt att avgöra. Tror du kan känna dig rätt nöjd ändå!🙂

[norrpojk65]
0

Tack JNN.

Är lite störande saker i vänstra kanten som hamnar i bilden om jag breddar mera, därav de ytterst små ändringarna.

Här är en variant med lite mera svärta.

JNN
0

Det är nog olika på tycke och smak, men jag tycker den sista blev bra. Kanske lite mörk i ansiktet, men överlag så blev den bra. 🙂

[norrpojk65]
0

Håller med, tycker också den sista blev bättre efter att ha mörkat ner den enligt ditt förslag. Dock ser solbrännan på kinderna ut lite som "smuts" kan jag tycka. Eller kanske ändå inte är så farligt.