Totalt suddig, men endå fin.
Den är fin trots att den är suddig, ser nästan lite "overklig" ut ;)
You will never see me cry.

#1 Tack så mycket. Ja, eftersom jag inte har ett fisheye så brukar stjärnbilderna bli lite tråkiga om man inte får med skog, hus osv.
Stod precis under en ek på denna bilden. Tyckte det gav lite trollsk känsla :3
Mvh Vinetta
Tycker också att det är en fin bild på vintergatan trots oskärpan, det är kolossalt svårt att fokusera på stjärnorna. Snyggt med träden också, det blir lite miljö i bilden!
Såg i exif att du hade dessa inställningar för den som vill veta:
ISO : 6400
Program : Manual
Bländare: f/3,5
Slutartid: 10,4 sek. (lät lite udda men så stod det..)🙂

#3 Ja, riktigt svårt är det :) Men jag är ganska grön när det gäller foto :D
Häftigt! Visste inte att man kunde se sånt, haha! Jag har ingen aning om varför jag hade dessa inställningar. Tycker själv att de lät lite konstiga. Men som sagt, jag vet inte riktigt vad jag håller på med, haha!
Tips på hur man bäst fotar stjärnor? :)
Mvh Vinetta
Ett bra tips är ju att öka slutartiden och sänka iso en aning för att få mer detaljer och mindre brus. Vidvinkel är att föredra. På aps-c sensor så funkar det med 400/brännvidden för att få fram en slutartid som inte kommer att ge dig startrails. På en ff-sensor går det bra med 600/brännvidd. Ett exempel kan ju vara en kitzoom inställd på 18mm monterad på en kamera med cropsensor kommer att ge dig en slutartid på max 22.22 sekunder. Hade du haft en FF-sensor så hade 33.33 sekunder funkat.
Jag är inte heller särskilt duktig på stjärnfoto, och jag skulle gärna skaffa ett vidvinkelobjektiv för det ändamålet. Så några tips är svårt, men hög ISO och storbländare som du hade är nog en bra början, men man får försöka göra en avvägning.
För hög ISO gör ju bilden brusig, men man kan ha relativt hög inställning. Ganska lång slutartid är ofta en förutsättning, men har du för lång tid så blir stjärnorna avlånga. Stor bländare (lågt f-värde) är oftast att rekommendera.
Som tumregel kan man säga att man delar 500 med brännvidden för en fullformatskamera för att få längsta slutartid utan att stjärnorna blir avlånga pga jordens rotation.
Har du en instegsmodell med mindre sensor och har t ex brännvidden 18 mm , så räknar du först 18x1,5 (för Nikon) eller 1.6 för Canon. I Nikon-exemplet får du då 27. Ta 500 delat med 27, det blir ca 18,5 vilket är tiden i detta fall. Sen kan det ju finnas orsaker till att man inte kan ha så långa tider, är du i bebyggt område eller nära en stad så blir det lätt ströljus i från dess belysning och då blir bilden fort för ljus.
Här är en sida som beskriver lite bättre, fast på engelska:
http://www.photographyblogger.net/how-to-photograph-the-milky-way/
# 5- Jaha såg att du hann före, och att du hade andra värden för beräkning av slutartiderna.. Jag hade fått höra att man skulle dela 500 med brännvidden på en ff..
Finns tydligen flera olika bud..😕