Canon G-serien eller systemkamera?
Har sedan 5-6 år tillbaka en Nikon D80 som även om det inte använts mycket på senaste tiden, värderas högt. Den kan ju dock inte filma, och eftersom jag blivit sugen på att börja spela in lite film letar jag lite smått efter en ny kamera.
Har blivit väldigt sugen på Canon G12 eller G1x (främst för den vridbara skärmen, vilket G15/16 inte har, vad jag förstått?) men tänkte höra om det kanske ändå är bättre att satsa på en ny systemkamera?
Har Nikon någon liknande kamera som liknar Canons G-serie?
Johanna - Instagram
Jajjamän, Nikon Coolpix P7700 och P7800 har båda vridbar skärm.
Själv kör jag med den lite äldre P7100 som jag tycker mycket om. P7100 filmar iof bara i 720p men de senare fixar 1080p. Även G12 klarar bara 720p tyvärr.
Vist tar ju en systemkamera bättre bilder, speciellt när ljuset börjar tryta. Men min P7100 med SB-400 blixt får alltid plats i ryggsäcken och har fångat en hel del "kodak moment" som inte min mobilkamera hade fixat.
Så Nikons motsvarigheter bör du absolut ta en titt på och de kan ju även bestyckas med blixtar som även passar din D80.
Det finns ju också ett gäng kompakta spegelfria systemkameror som skulle kunna fungera bra. Fast då blir det ju några tusenlappar till och de är något större beroende på objektiv.
Dessa är dock inte min starka sida och jag är lite osäker om det finns några med helt vridbar skärm. Någon mer påläst får bekräfta.
#3 Funderade också på någon sådan i början, men tror jag vill ha en lite kompaktare kamera, anledningen till att D80n stannar hemma så mycket är ju för att det är lite bökigt att ha med den - och även om de spegellösa kamerorna är mindre är de ju fortfarande inte riktigt "pocketfriendly".
Johanna - Instagram
G1X har ju aps-c sensor, alltså samma storlek som i din D80. (Både Canons och Nikons aps-c sensorer kallas samma sak fast det skiljer lite grann på storleken, dock inte så mycket att skillnaden skulle ha praktisk betydelse). Så, om du är van med bildkvaliteten du får med aps-c-sensor så rekommenderar jag att du kör med G1X. Små sensorer kommer aldrig i närheten av stora när det gäller kvalitet. Det kan hända att du kan pensionera din D80 om du skaffar G1X, om du inte har några specialbehov (långt tele, makro, extrem vidvinkel, höga krav på AF osv) som gör att du behöver en systemkamera.
Nikon har en motsvarighet till G1X (eller åtminstone ditåt..) som heter Coolpix A. Den har också aps-c sensor. Sen finns ju också Nikon 1-kamerorna som är väldigt kraftfulla små kameror som både fotar och filmar bra. Sensorn ligger i storlek ungefär mitt mellan vanliga kompakter (typ 1/1,7" eller liknande) och aps-c (ca 15x23mm), och är ca 9x13mm stor. 1-kamerorna är definitivt "pocket-friendly". Jag har en Nikon 1 S1 och har inga problem att få med mig hela kamerasystemet - kameran med monterat objektiv och de två andra objektiven jag har - i bröstfickan på min ytterrock. Men jag brukar ha objektiven i en andra fickor ändå för att undvika onödigt slitage.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus