Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 808 ggr
Fulia
0

Objektiv Nikon 3100 Hjälp

Hej!

Jag ska nu skaffa mig ett nytt objektiv, jag kan inte så jätte mycket om kamera / Objektiv och skulle då behöva lite hjälp om vilket objektiv som är bäst, jag gillar att fota i ridhus och vill kunna ha och få bättre ljus och så vill jag gärna kunna zooma om man tex. ska fota på fälttävlan. Jag har en Nikon 3100. Skriv gärna lite om objektivet och berätta vad det ligger på för pris och vart man kan köpa det/eller om du säljer. Eller om det finns något tillbehör som man kan köpa. ;)

Med vänlig hälsning Julia

( Ta bort om det inte är tillåtet, eller ändra ifall ja glömt skriva i något )

[EmmiieErixon]
0

Följer detta då jag med är nyfiken 😃

MagArne
0

Läs på lite om Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro for Nikon för det skulle kunna vara objektivet du söker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276175

Det saknad dock bildstabilisator men det har du ingen nytta av i ridhuset då hästen aldrig står still. Vid landskapsfotografering är det dock klart användbart om man inte har stativ.

Det finns flertalet andra 70-200/2,8 objektiv med bildstabilisator men till dyrare pris.

JazzBass
0

När det handlar om att fota rörliga motiv i sämre ljusförhållanden är fotografering långt en prylsport, tyvärr. Ljusstyrka och zoom kostar pengar, likaså snabb och pålitlig autofokus, bra seriebildtagningshastighet och stort buffertminne. Tror du ändå klarar dig rätt hyfsat med kameran du har (förutsatt att du behärskar kameran helt och kan använda AF-C-läget effektivt), om du inte har krav på dig att så gott som varje bild ska vara rättfokuserad och att kameran ska orka med långa sekvenser med snabb seriebildtagning utan att krokna. Men, såna här förhållanden är orsaken till varför många uppgraderar till mer avancerade kameramodeller och proffsen kör med de dyraste och snabbaste kamerorna, och objektiv i samma klass. De har dock andra krav på sig att leverera skarpa och bra bilder i alla miljöer, och behöver de bästa verktygen för att klara sig i konkurrensen.

Men till objektivet… För det första, googla mycket på ljusstarka objektiv. Men tolka inte in för mycket i små skärpeskillnader som kan finnas, de har sist och slutligen väldigt lite med bra bilder att göra. En viktigare sak är hur bra snabb och bra autofokusen i objektiven är.

Några objektiv du kan googla på är:

Sigma EX 50-150/2,8 DC HSM (ev. också OS, men det är dyrare)
Sigma EX 70-200/2,8 DG HSM (Finns fler versioner, en äldre funkar fint (bilden bakom länken är lite felfokuserad, skärpan hamnade på byxorna i misstag. Bilden är också kraftigt beskuren))
Tamron 70-200/2,8
Tokina 50-135/2,8
Nikon AF-S 80-200/2,8 (Se upp! Inte AF 80-200/2,8, måste vara AF-S)
Nikon AF-S 70-200/2,8 VR (första versionen, begagnad)

Kika i första hand på begagnade objektiv, då får du avsevärt mer "bang for the buck". Du kan också fundera på ännu ljusstarkare fasta objektiv, som t.ex. ett Nikon AF-S 85/1,8. Dessa är mindre och lättare, och snällare med bajonettfästet i kameran (det är starkare byggt på dyrare kameror). Men då man inte kan zooma med fasta objektiv är de kanske lite mer begränsande, speciellt om man inte alltid kan stå precis där man skulle behöva för att matcha bildvinkeln med motivet. Dessutom ger såna här objektiv väldigt kort skärpedjup om man kör dem på största bländare, och det är kritiskt att skärpan hamnar helt rätt. Att kamera och objektiv är rättkalibrerade är ett måste. (Det går att testa sig fram till om de är det eller inte. Tyvärr är det ganska vanligt att de inte är helt hundra).

Kabn

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus