Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 8419 ggr
ShegoFan12
1

Systemkamera för nybörjare?

Jag vill inte ha en jätte avancerad systemkamera men jag undrar om det finns systemkameror även till nybörjare!! Typ en Canon eller Nikon.. vilken är bästa nybörjar kameran? ungefär hur mycket kostar dom?? finns det objektiv till kamerorna?? tar dom bra och skarpa bilder?? vad ska jag välja?? kan någon hjälpa mig??
Jag vill också ha lite info om kamerorna!

leemland
0

En bra nybörjarkamera är Canon EOS 1100D. Oftast kan du köpa den med ett 18-55 objektiv för ca 3000kr . 

Vad har du för erfarenhet av kamror? Använd sökfunktionen uppe till vänster och/eller gå igenom trådarna, där är en del del som har samma fråga som dig ! :) Kolla igenom de svar dom fått :) 

Om bilden blir bra handlar om du klarar av att ta en bild eller inte, det har inte precis något med kameran att göra.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ShegoFan12
0

Jag har inte så mycket erfarenhet av systemkameror men jag har fotat med digital kompakt kamera i många år..

leemland
0

#2 Okej. Jag har själv bara haft Canon så jag kan bara deras kamera så att säga. 

HÄR har du info om kameran jag nämnde tidigare. Men gör också som jag sa , gå tillbaka och kolla i andras trådar ! Du får mycket information på det sättet :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fabhellmyrs
0

Hej, jag har en 1100 D med kitobjektiv, ett extra objektiv http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/TAM55200CAN/tamron-af-di-ii-ld-55-200mm-telezoom-objektiv-canon och kameraväska du skulle kunna få det för 2300, jag kan bifoga en bild i eftermiddag, i övrigt är utrustningen i nyskick max 20000 exponeringar. Skicka pm om du är intresserad

JazzBass
0

vilken är bästa nybörjar kameran?

Det finns tyvärr inget objektivt svar på den frågan, men antingen en vanlig DSLR (spegelreflexkamera="vanlig" systemkamera) av instegsmodell typ Canon 100D/1100D, Nikon D3100, D3200, 5100 eller nån Pentaxmodell, eller nån "spegellös" kamera som Olympus Pen-serie, Canons M-serie eller Sonys Nex, eller nån hybridmodell typ nån Sony Alpha.

Spegelreflex är troligtvis bäst om man ska ha snabb följande autofokus, och kameratypen är väl "standard" i de lite högre prisklasserna än så länge. Men de andra kameratyperna kan ha andra fördelar som kan vara viktigare för en själv. Inte minst brukar de vara mindre, dessutom har de säkrare autofokus även om den oftast är långsammare. Systemkamerornas (DSLR-arnas) autofokussystem är relativt ofta felkalibrerade, vilket betyder att fokus kan hamna fel fastän man fokuserar korrekt. Detta problem existerar inte hos de spegellösa modellerna.

ungefär hur mycket kostar dom??

Ca 3000-5000kr med ett 3x kitobjektiv, som tyvärr inte är speciellt ljusstarkt men annars oftast riktigt bra.

_finns det objektiv till kamerorna??
_

Absolut. De flesta märkena har en relativt stor uppsättning objektiv som passar, dessutom finns det tredjepartstillverkare av objektiv (Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss, Samyang m.fl.). Men objektiv är ganska dyra, kostar allt från ca en tusenlapp till lika mycket som en hyfsad familjebil.  Man klarar sig relativt långt med kitobjektivet, men vill man fota mycket inomhus rekommenderar jag tveklöst att man skaffar nåt ljusstarkare objektiv.

tar dom bra och skarpa bilder??

Ja, om du hanterar kameran rätt. Jag vill inte låta arrogant eller så, men objektivets egenskaper är idag mycket sällan svagaste länken i kedjan från fotografering till färdig bild. Fotografens arbetssätt och kunskaper är det allra viktigaste. Fotar man t.ex. för det mesta för hand har man redan förlorat lite skärpa. Bildbehandlar man fel (glömmer skärpningen) kan man få suddiga bilder med även de skarpaste zeissobjektiven. Men en som kan skärpa bilder kan få enastående bra resultat även med klart taskigare objektiv.

vad ska jag välja?? 

Gå till en butik och testa några olika alternativ. Det brukar bli lättare att välja då.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ShegoFan12
0

#4 jag ska fundera lite på saken!!

Fabhellmyrs
0

Ok, kan hålla den tills på torsdag skall ut på blocket annars.

ShegoFan12
0

ok

Ellensandahl
0

Jag skulle säga Canon eos 1100 D / 600 D båda har bra & enkla inställningar och är VÄÄLDIGT BILLIGA verkligen billiga för en kamera. 1100d - 3000kr 600d - 5000 kr

Fabhellmyrs
0

Hej, igen jag kommer att lägga ut den om du inte bestämt dig före 15:00 imorgon

ShegoFan12
0

#10 du kan lägga ut den! jag ska prata med någon fotoexpert på skolan någon dag och se vad han rekommenderar..