Förstagångsägare första bilder :)
Här kommer några av mina första bilder med systemkameran, använder mig av Nikon D5100 med objektiv Nikkor 18-55.
Kom gärna med förslag vad ska man trycka på för att bilderna blir bättre :) Och om något är bra, var snäll och säg det också :D
Välkommen till ferretplanet.se :)
och sist men inte minst - foto från min första dag med kameran, försökte fota en ekorrgömma fyllt med nötter, som vi hittade i parken under familjepromenad…

Moderator edit: Tråden flyttad, då det endast är tillåtet med två bilder i kritiktrådar.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Helt okej bilder, inte minst med tanke på att du haft kameran så kort tid. 🙂 Själv gillar jag bilderna i inlägg #1 och #3 bäst. #1 skulle dock se bättre ut utan kopplet (borde gå att redigera bort), annars tycker jag bäst om uttrycket i den. #3 har bäst komposition tycker jag.
Bilder som #5, den sista, är lite knepiga att få bra, även om den ändå är rätt okej som den är. Nu har jag inte kollat Exif men det ser ut som om du använt blixt. Tyvärr har den lyst upp väggarna mest och bottnen minst, p.g.a. att väggarna ju är mycket närmare. Det gör att väggarna drar till sig lite väl mycket uppmärksamhet. Här skulle det kanske varit bäst att prova rigga upp ett stativ istället, och kört med lång slutartid.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#6 förlåt, har missat det totalt. #7 tack så mycket :) du har rätt - det blev blixt på sista bilden - försökte fota det utan blixt men då var allt svart istället… vet inte om det på grund av objektivet eller bara för att dagen var allmänt grå och mörk, tack så jätte mycket för tips. Jag undrar också vad kan bero det på att jag kan inte fota tex hemma när rummet är inte extra upplyst vid bara dagljus som det är nu ( grått och mörkt). Kameran vill då inte alls fota utan blixt och ibland inte ens blixt hjälper utan det säger att objekt är för mörk…
Såg en av dina illerbilder i iller.ifokus eller på fb.
Det va en som var så himla fin. SKa kolla om jag hittar den lite senare :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Hahaha #9 gör det ;) roligt att veta att man lyckas med något ibland ;)
http://ifokus-assets.se/uploads/799/79967ce332de41edd3cd44f9320a3d92/dsc-0063jpg.jpg
Denna var det nog :)
Lätt en av dom finaste illrarna jag sett!
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#11 tack så mycket :)
#8 - Jämför dina ögon med kamerans bländare, de fungerar väldigt likadant. Du har pupiller som utvidgar sig när det är mörkt för att du ska se bättre. När du går ut i dagsljuset krymper dem istället, för att strypa ljusinflödet i ögonen. Skulle de inte ändra storlek i olika ljusförhållanden, då skulle du lättare se den verkliga skillnaden i ljushet mellan exempelvis solsken och mysbelysning hemma. Den är enorm.
Tänk också på att varje bild behöver ungefär lika mycket ljus för att bli rätt exponerad. Då du befinner dig i olika ljusförhållanden är det alltså väldigt stor skillnad på hur mycket du behöver exponera. Med ett typiskt kitobjektiv som inte är speciellt ljusstarkt (liten maxbländare) går det bra att fota i dagsljus och i lite mer mulet väder, men inomhus blir det svårt om det inte är hyfsat stark belysning. Då kan man behöva ett objektiv med högre ljusstyrka, alltså större maxbländare. Det finns några förmånliga och utmärkta sådana, bla. har Nikon ett AF-S DX 35/1,8 G som är ett jättefint objektiv. Men många ljusstarka objektiv, speciellt zoomarna, är ganska dyra. Utan ett ljusstarkt objektiv (eller blixt) får man klara sig med högre iso och/eller längre slutartider då det är sämre ljus.
#13 tack så mycket :) du är guld värd :)
Varsågod! :-) Och tack! :-)