Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 681 ggr
[Joy]
0

Sony a100 - Objektiv

Börjar med att säga kameran det gäller är Sony a100, som rubriken även lyder. ;) Har haft min kamera i ca. 1,5år och fullkomligt älskar den men det är ju djur jag fotograferar och original objektivet är väl inte det bästa. Vet dock inte vad för funktion jag vill att det nya objektivet ska ha mer än att djuret ska kunna röra på sig (etc. Springa) utan att det blir suddigt. Har lite ont om pengar att lägga på ett objektiv så det får helst inte kosta mer än 1000lappen. Några idéer ifrån er kunniga? :)

MagArne
0

Det är bara ett Sony AF-DT 50/1,8 SAM som dina pengar räcker till.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9433144/sony-af-dt-50-1-8-sam

JazzBass
0

Rörelseoskärpa, vilket jag antar att du menar, bekämpar man med kortare slutartid. Du kan förkorta slutartiden utan att bilden blir för mörk om du höjer iso i motsvarande grad eller använder större bländare. Det senare kan du troligtvis inte göra utan att byta till ett ljusstarkare objektiv, t.ex. det som #1 länkar till. Men jag antar att det också finns äldre minoltaobjektiv på begagnatmarknaden som kan vara värda att spana in.

Minoltaobjektiv lär passa på Sonykameror (dock inte NEX) men försäkra dig om kompatibiliteten innan köp i alla fall. Tillverkarna vill få oss att tro att våra äldre objektiv är skräp jämfört med de nyaste versionerna, men det är oftast relativt små skillnader i praktiken. Fasta äldre objektiv som man kan blända ner lite och ändå ha rejält större bländare än vad kitobjektiven erbjuder ger säkert bättre resultat, bara de har autofokus. Jag skulle inte idag köpa ett objektiv med manuell fokus om jag hade krav på mig att kunna fota snabbt och ställa in fokus rätt på alla bilder. (Been there, done that).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus