I ps an du göra så mycket mer än vad man kan i lightroom, personligen använder jag lightroom, men leker lite i ps då å då :)
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
Lightroom är fantastiskt på det mesta och räcker väldigt, väldigt långt. Dessutom är det alldeles lysande på att hålla reda på Dina bilder och ge Dig möjlighet att kategorisera och söka i Din katalog. Photoshop kan användas som ett komplement när det gäller vissa detaljer och kanske lite finlir som LR inte kan hantera.
Jag använder endast LR för allt mitt foto utöver sport, där använder jag PS. Detta beror på att jag upplever att jag får ett snabbare och kortare arbetsflöde. När tiden inte är en faktor så jobbar jag endast i LR till 90 %.

Lightroom finns även i Photoshop fast utan databasdelen, men bildbehandlingen är densamma ( i Camera RAW som ingår i Photoshop ).
I Photoshop ingår även Bridge där man kan betygsätta, organisera, sätta etiketter, söka efter bilder mm.
Camera Raw/Lightroom används för att "framlkalla" bilder så att säga, medans Photoshop är mer tillgängligt för manipulation och retusch, och med mängder av filter.
Tack! :) Anledningen till varför jag undrar är för att jag tänkte införskaffa mig något av det. Jag har tidigare provat på photoshop och trivs jättebra med det, men jag vet inte riktigt om jag är i behov av ett så stort program, för jag gör mest basic saker med mina bilder ändå. Men tack så otroligt mycket för era svar! :)
Emma, medarbetare på Hästfoto.
Jag vet inte om Adobe har kvar sitt erbjudande om bägge prog via CC för en ganska billig peng. Värt att kolla i alla fall.
Det var bara till 4 december tror jag. Men kolla. :)
Jag använder de till olika saker i mitt jobb. LR för jag in alla bilder i, redigerar samt gör små förändringar, ljusar upp ögon etc. För större redigeringar, cloning, annat småfix tycker jag är lättare i PS.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
PS är det fullständiga verktyget man kan göra allt i, men kostnaden är att många justeringar är jobbigare att göra än i LR, och hela arbetsflödet blir knepigare och det är mycket att lära sig innan man lärt sig de mest grundläggande funktionerna.
LR är för mig det ultimata verktyget för hantering och redigering av fotografier. Lättanvänt program där allt är gjort utifrån fotografers behov, men som ändå är mycket kraftfullt. Att det är så sjukt billigt också (jo, det är det i jämförelse med många andra specialprogram) gör inte saken sämre. Minns inte när jag sist behövt redigera ett foto i mitt PSE (PS Elements) för att inte LR räckt till. Sist jag använde det lade jag in text på ett foto för en julhälsning för några veckor sedan.
PS är dock i högsta grad användbart om man vill göra panoraman och mycket annat som involverar sammanslagning av flera bilder. Sånt klarar inte LR, än så länge i alla fall, vilket är lite synd. HDR/32bits tiffar kan jag dock göra med en plugin som kostade 29 euro. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Du har inga lager, inga blandningslägen, inga lagermasker, ingen vektorgrafik, inga banverktyg, inga speciella penslar eller texturer, inga filter, inga typsnitt, inga panoramaverktyg, ingen HDR, inga textverktyg, osv osv …
#10 - Det stämmer, men jag har följande invändningar:
- En lagerfunktion tror jag finns integrerad i LR i för varje typ av redigering (tonkurva, färg, split toning, skärpa, vinjettering, brus…), men den syns inte då arbetsflödet i LR är väldigt annorlunda jämfört med PS. Jag antar också att bl.a. gradienterna och redigeringspenslarna fungerar med lagermasker i bakgrunden. Man har bara valt att göra arbetsflödet enklare i LR och därmed döljt lagren och slopat bl.a. de olika blandningslägena. PS arbetsflöde är krångligare att lära sig, men mångsidigare. Dock onödigt för dem som inte anser sig behöva så avancerade verktyg som PS bjuder på.
- Split toning är väl en form av filter?
- Det går att få in text i bilderna och justera textens utseende i ganska stor omfattning, men det är lite småkrångligt. Man måste gå via andra moduler än framkalla.
För min egen del klarar jag mig utmärkt med LR till 99,9% av mina bilder. De gånger jag behöver göra en plansch eller nåt av en bild använder jag PS Elements. Det funkar utmärkt till mina små behov och kostade inte heller skjortan.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus