Blir svart utan blixt
Försöker att fota manuellt mer och mer men använder jag inte blixten så blir bilden svart istället. Antar att det är något med inställningarna?
Vilka inställningar brukar/bör man ha när man fotar djur ute som rör på sig?
Objektivet jag använder är tamron 18-200 men blir så med 18-55 mm också. Är en Nikon D3100.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du får kolla på din ljusmätare, den som går från -3 till+3, på min går den från -5 till +5, det är den skalan som du har längst ner när du tittar i sökaren. Sedan har du en markör som rör sig med beroende hur du har det inställt. Har du kameran i M och den ena sidan blinkar så andra antingen bländaren eller slutartiden. ända tills du har markören i mitten, då har du en korrekt exponering, men sen kan slutartiden bli 1-2 sekunder beroende hur ljuset är. Då får du ändra ISO.
Prova där och se vad som händer….Börja med f5,6 och slutartid 1/60 för att se vad som händer. Ändra sedan någon parameter så du kan se vad som händer. Nu är detta bara värde tagna ur luften…Prova..
Annars får du fråga igen.
Po
#1 Har -3 till +3 på min ja, och den står på "nollan" när jag går in där.
Blinkar? Är tyvärr inte mycket jag förstår av din beskrivning tyvärr, mest snurrar runt i skallen :S
Men får kolla in det sen i lugn och ro om jag fattar 😉
"nollan" är lite tjockare för att visa var noll är. Om det nu är så att din står på noll så prova att ändra bländaren eller slutartiden, när du gör det så ska markören flytta sig. Om det inte är så att du har kameran inställd på Auto ISO. Sätt ISO på 100-200 och prova igen.
Ta det lugnt och finns, en sak i taget så ska du se att det går.
Po.
Har du läst på om hur bländare, slutartid och iso samverkar? Om inte så relommenderar jag bl.a. artikeln om detta här på foto.ifokus. Kolla också länken i inxcams tråd lära sig. Bättre än M-läget, om man inte ännu lärt sig det jag nämnde ovan, är A-läget på kameran. Prova det. Där ställer du in bländaren, och kameran väljer sen en lämplig slutartid, utgående från isotalet du kör på. Har du autoiso på, stäng av det och ställ istället in det själv på något visst värde. När du sen börjar fota, följ med hur kameran justerar slutartiden när du ändrar bländaren. Det kan krävas lite såna här övningar för att man ska börja få grepp om M-läget, då det förutsätter att man har rätt god koll på teorin.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#4 Läst lite men inte så värst mycket.
A-läge har jag använt mig av en hel del 🙂
Har inte autoiso på 🙂 Så gjort det där som du skrev i A-läge.
Ok. Gör då så, att du ställer kameran i A-läge och ställer in en viss bländare. Kolla vilken slutartid du får och ta en bild. Hoppa sen över till M-läget och ställ in samma parametrar. Då ska du få en exakt lika ljus bild som i A-läget.
En viktig sak att kunna när man ställer bländaren är hur stora varje "snäpp" på kameran är i praktiken. Det är lätt att veta att 1/50s slutartid ger dubbelt mer ljus (= 1 steg, 1 EV) än 1/100s, och att ISO 400 också ger 1 EV ljusare bild än ISO 200, men det kanske inte är lika självklart att det också är 1 EV skillnad mellan exempelvis f/5,6 och f/4. Ofta ställs bländaren in i tredjedels steg liksom slutartiden, så risken att man inte lär sig bländartalserien är ganska stor. Mellan varje tal i den serien är det 1 EV skillnad. Här är serien:
f/
(…1 -) 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - (32 - 45 - 64…)
Lär dig den här serien utantill! Det är viktigt för att behärska M-läget till 100%. Det är lättare att lära sig den om man först lär sig de varannat tal (2, 4, 8, 16) och sedan talen emellan. 2 steg åt vänster på serien ovan ger halverat skärpedjup, och följaktligen ger då 2 steg åt höger dubblerat skärpedjup.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#6 Tack för tipset! Ska kolla och trixa när jag kommer hem🙂
Testa att sikta mot ett ljust fönster eller stark lampa och se om du får någon ljus fläck på bilden. Får du det så är det ju som sagt för lite ljus till sensorn vilket medför att du behöver längre slutartid, högre ISO, eller större bländare (lägre bländartal)
Är det fortfarande helt svart så posta gärna en oredigerad svart bild här så kan vi säkert klura ut orsaken genom att kolla i EXIF-informationen som är lagrad i bilden.