Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 481 ggr
Thorsson
0

Fuji FinePix S6500FD?

jag har beställt den idag, och jag har fått höra att den är bra.
Men är det någon som har någon erfarenhet av den?
Vad tycker ni om den iså fall?
vad det ett bra val av mig?

Thorsson
0

Putt*

Gertb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis till ett bra köp, jag tror att du kommer att bli nöjd. Jag köpte denna modell i maj och först i början tyckte jag inte om den elektroniska sökaren. I motsats till en optisk sökare verkade den slö och kornig tyckte jag. Men som allt annat så vänjer man sig och i dag känns det helt OK. Långzoomen (28-300 mm) är en klar fördel vid många tillfällen, exempelvis stadsfotografering då man slipper byta objektiv stup i kvarten. Och den tar mycket bra bilder vid alla lägen. Fujifilm har även en finess som saknas i de flesta modeller, Intelligent Face Detection. Mycket bra om man fotar porträtt eller människor i grupp. Skärpan ställs in automatiskt på motivets/motivens ögon, ända upp till nio ansikten på en bild klarar den av. (Synd bara att man glömmer bort denna knapp så ofta).

Naturligtvis går det inte att jämföra med en dyrare systemkamera, men för priset av ca: 3000-3500 kronor så tror jag inte att man kan få så mycket mer kamera för pengarna.

Här är en 8-sidig test av kameran där den fick mycket högt betyg. Lycka till jag tror inte att du kommer att ångra dig!

Skickar med en bild jag zomade in på ganska lång avstånd i Kolmården för några dagar sen.

Gertb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde tillägga att trots om man använder högt ISO så blir bilderna inte så extremt korniga som man förväntat sig. Denna bild är inzomad och tagen på mycket långt håll utan stativ eller blixt. Halvmörker rådde i delfinariet så den är tagen med ISO 3200.

Thorsson
0

Tack! Ja, jag hoppas jag blir nöjd ;) Men blir lite orolig med den electroniska sökaren, om den är slöare, måste man börja söka tidigare med den? Men det lär jag väl upptäcka själv eller ;) Hur är det med objektivet? Är det som en systems, att man snurrar på det?

Thorsson
0

Jätte fin bild förressten #2. :)

Gertb
0

Förlåt om jag skrämde upp dig, du behöver nog inte vara orolig. Det rör sig bara om någon bråkdels sekund innan bilden fokuseras i sökaren och är nog inget man märker av vid normal fotografering.

Angående objektivet så funkar det exakt som på en systemkamera så det är bara att snurra på!

Har du fått kameran än? Vore kul att höra hur du upplever den.

iken
0

Vad vill du ha en elektronisk sökare för? Kameran har väl en LCD. Du är väl 14 år, och så vitt jag vet är yngre generationer mer intresserade av LCD skärmar än sökare? De som använder sökaren är till största delen dem som fotat i >10 år då skärmar saknades och sökaren var enda vägen att se vad som rymdes i bilden. Den vanan sitter fortfarande kvar hos många äldre fotografer.

Jag ser ingen anledning till att använda sökaren istället för skärmen. Om solljuset är väldigt starkt kan skärmen bli svår att se och sökaren blir ett alternativ men många nyare kameror klarar även starkt solljus utan problem.

Så varför vill du ha en elektronisk sökare?

Gertb
0

7# Ja du har rätt, det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag tillhör nog den äldre generationen och har mycket svårt att använda skärmen. Har försökt några gånger, men hu vad hemskt det känns!

Anna
0

Tror du kommer bli nöjd Linda!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

iken
0

Pröva!

Men du måste ju ändå kolla i skärmen varje gång du skall ändra inställningar eller när du vill kolla tagna bilder. LCD skärmen brukar vara korrektare än sökaren i de flesta avseenden, såväl vad som skall rymmas i bilden som exponering och vilket EV värde du skall välja i motljus och svåra situationer. Det är bara att halvtrycka och se resultatet i skärmen. Ser det inte tillfredsställande ut, ändra EV. Sökaren ger dig inte denna information.

Thorsson
0

#6. nej, jag har inte det. skulle komma denna veckan lovade dem mig;) klart jag skriver hur jag trivs med den ;) hehe, ingen fara. jag antar at vill jag utvecklas måste jag testa på mkt, innan jag vet vad jag trivs med ;)

#7. Jag sa inte att jag ville, jag har vant mig vid sökaren, då jag sparade mkt batteri på min gamla om jag lät bli LCD skärmen. Men får väl försöka, annars är det bara att jag lär mig ;)

#9. Jo, det tror jag med;) Hoppas på det iaf :)

#10. Jag använder skärmen när det gäller sånt som att ändra i något, men gäller det att fotografera använder jag helst sökaren.. Vet ej varför, vet bara att jag måste vänja mig vid saker först ;) Haha.