Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-medel
LĂ€st 959 ggr
Jessicahagstrom94
2014-01-11 20:17
1

(M) Oskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffat nytt objektiv, blev nöjd med denna bild.🙂

Vad tycker ni? DĂ„ligt? Bra? Helt okej? Vad hade jag kunnat gjort bĂ€ttre & vad Ă€r redan bra? 

Jag stör mig en liten aning pÄ det gröna i bakgrunden.. & Àr den inte lite mörk i ansiktet? Stör mig Àven lite pÄ att man inte ser ögonfÀrgen utan hela ögat Àr typ.. pupill! Haha.

Jessicahagstrom94
2014-01-14 22:28
0

Ingen? :)

Martin
2014-01-15 00:53
0

Det kÀnns som att fokus sitter pÄ tassen istÀllet för ansiktet. Med kort skÀrpedjup Àr det lÀtt att skÀrpan hamnar fel och i detta fallet leder det till att jag i vart fall uppfattar bilden som oskarp. Jag tycker inte att den Àr för mörk i ansiktet men jag skulle velat ha skÀrpan dÀr istÀllet. Och ja, det gröna tar mycket av uppmÀrksamheten just för att det Àr en fÀrg som sticker ut. PÄ det igen sÄ fÄr vi se nÀsta bild :D

mvh Martin

JNN
2014-01-15 07:17
0

Som Martin sĂ€ger sĂ„ ligger skĂ€rpan mer pĂ„ tassen Ă€n pĂ„ ansiktet, nĂ€stan pĂ„ soffan t o m. Med sĂ„ stor blĂ€ndare om f/1,8 blir skĂ€rpedjupet vĂ€ldigt kort, och det kan ju ibland vara en fördel nĂ€r man fotar pĂ€lsdjur men den relativt lĂ„nga slutartiden tillsammans med den höga ISO-n gör att skĂ€rpan pĂ„ hĂ„rstrĂ„na förtas lite. HĂ€r pĂ„ jobbet och datorn som jag har hĂ€r har jag inget speciellt exif-program utan fĂ„r kolla pĂ„ en websida, men den vet jag inte hur pĂ„litlig den Ă€r alltid, men det gĂ„r inte fĂ„ fram fokuspunkter och det rĂ€tta avstĂ„ndet till motivet, den sidan sĂ€ger bara att avstĂ„ndet Ă€r 16788 meter, och det verkar ju skruvat.. För dĂ„ vore ju skĂ€rpedjupet nĂ„t helt annat.. Åja, bildmĂ€ssigt tycker jag att den Ă€r rĂ€tt bra Ă€ndĂ„, lite synd att inte hela svansen kom med och som du och Martin nĂ€mnde sĂ„ stjĂ€l den gröna saken i bakgrunden lite uppmĂ€rksamhet. Tycker heller inte att den Ă€r för mörk i ansiktet, och att hela ögat Ă€r pupill det beror nog pĂ„ att det inte Ă€r sĂ„ bra ljus, dĂ€rav den lĂ„nga slutartiden. Tror att du hade kunnat kompensera mot minus en aning utan att bilden blivit sĂ€mre för det, tycker att man fĂ„r en illusion nu om att det var ljusare Ă€n det var i verkligheten!

FjÀllfoto
2014-01-15 14:26
0

HĂ„ller med föregĂ„ende att fokus ligger pĂ„ tassen. Tycker i övrigt att bilden Ă€r bra komponerad och ja, mycket bra! Ögonen var inget problem alls, inte enligt mig i alla fall!🙂

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Jessicahagstrom94
2014-01-15 14:44
0

Tack för all kritik! :)

Verkar knÀppt om fokus hamnar pÄ tassen nÀr fokuspunkten var i ansiktet vid fototillfÀllet, men jag hÄller faktiskt med er.. tassen ser nÀstan skarpare ut Àn ögonen.

#3 Svansen gömde han bakom armstödet, sĂ„ det var inte sĂ„ enkelt att fĂ„ med den.😉

Vad Ă€r det för skillnad mellan att kompensera +5 och -5 förutom att det uppenbarligen blir mörkare bilder vid - Ă€n +..? För om det bara hade handlat om ljuset sĂ„ hade vĂ€l +5 varit bra, dĂ„ blir ju bilden ljusare av det och ljusare bild tack vare det = kan anvĂ€nda kortare slutartid? 
Ser inte riktigt det dÄliga med att kompensera mot plus.

JNN
2014-01-15 16:10
0

Det behöver inte vara dÄligt att kompensera mot plus, men nÀr du gör det sÄ Àr det ju för att göra bilden ljusare. Och för att bilden ska bli ljusare sÄ behöver ju sensorn utsÀttas för mer ljus och det gör den dÄ genom att slutartiden blir lÀngre. Det Àr det som Àr att kompensera mot plus. Enkelt uttryckt : + kompensation = ljusare bild/ lÀngre slutartid.

Kompenserar du mot minus blir bilden mörkare tack vare att slutartiden blir kortare.

- (minus)kompensation = mörkare bild/kortare slutartid.🙂

JNN
2014-01-15 16:18
0

"För om det bara hade handlat om ljuset sÄ hade vÀl +5 varit bra, dÄ blir ju bilden ljusare av det och ljusare bild tack vare det = kan anvÀnda kortare slutartid?" Det Àr riktigt att vid +5 blir bilden ljusare, men du har fortfarande inte starkare ljus, sÄ du kan inte anvÀnda kortare slutartid. TvÀrtom sÄ blir den lÀngre vid +kompensation, sÄ att dÄ kan sensorn samla in mer ljus Àn utan kompensation. Ska du dÄ kunna ha kortare slutartid fÄr du anvÀnda antingen större blÀndare eller högre ISO, eller bÄde och.

Jessicahagstrom94
2014-01-15 17:16
0

Haha men ÄÄh, dĂ„ har jag fattat fel hela tiden om den instĂ€llningen pĂ„ kameran.. 

Men alltsÄ.. risken Àr vÀl stor att bilden blir alldeles för mörk om jag kompenserar mot minus i ett rum med ganska dÄligt ljus, eftersom slutartiden blir snabbare? Eller Àr jag ute och cyklar igen?

JNN
2014-01-15 17:44
0

Det beror pÄ lite grann, om du t ex fotar i AV lÀget eller A, utan kompensation, dÄ tycker förmodligen kameran att det Àr sÄ mörkt att den försöker ljusa upp bilden med lÀngre slutartid som följd. SÄ fotar man i dÄligt ljus och framförallt mörka motiv sÄ fÄr man kompensera mot minus för att undvika för ljusa bilder. Kameran mÀter ju det ljus som reflekteras av motivet. Samma sak blir det i M- lÀget men dÄ vÀljer du ju bÄde blÀndare och slutartid pÄ egen hand och kompenserar med att Àndra nÄn utav dom instÀllningarna.

Jessicahagstrom94
2014-01-15 17:52
0

Okej, förstĂ„r! :) 

Nu blev jag motiverad till att testa mig fram med kameran, hehe.😃

Martin
2014-01-15 20:21
0

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att du hade fokuspunkten i ansiktet. Manuell eller autofokus? Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att du inte fokuserat pĂ„ ansiktet Ă€ven om det varit meningen.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2014-01-15 20:25
0

ja fokuspunkten var pÄ ansiktet, hade inte fotat om punkten var pÄ tassen.

StÄr bÄde manuell och auto (M/A) pÄ den jag hade pÄ objektivet.

Martin
2014-01-15 20:38
0

Jo, men du kan ju vÀlja att fokusera manuellt eller auto, frÄgan var vilket du gjorde :) Ibland har auto en förmÄga att vÀlja det som Àr nÀrmst i bild och det blir nog tassen dÄ. Hade du bara en fokuspunkt aktiverad?

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2014-01-15 20:43
0

Jaha, nej jag flyttade punkten sjÀlv & den var pÄ ansiktet. :)

Martin
2014-01-15 20:55
0

Till din kamera har du sÀkert fÄtt ett program frÄn Nikon, kanske Capture NX2 eller liknande. DÀr tror jag du kan se vilken fokuspunkt som varit aktiv. Ibland blir man överraskad, eller i vart fall blir jag det :)

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2014-01-15 20:58
1

VĂ€nta nu.. va?đŸ€Ș

kan man se vilken fokuspunkt man anvÀnde vid fototillfÀllet?

Martin
2014-01-15 21:59
0

Ja, i Canons programvara kan jag göra det (i alla fall pÄ raw-filen). Det borde finnas motsvarande Àven för Nikon.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2014-01-15 22:36
0

Okej :) fÄr kika nÀrmre pÄ det.

MarHai
2014-01-16 20:13
2

Man kan se fokuspunkt i nikons program ocksÄ :)

/Martina, sajtvÀrd pÄ kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av HollÀndsk kanin

JazzBass
2014-01-17 08:32
1

#19 - Ja, men om man har nytta av det beror vÀldigt mycket pÄ hur man fotograferar. En ganska vanlig metod Àr att man fokuserar först och justerar kompositionen sedan, antingen för att fokuspunkterna inte sitter precis dÀr man vill, eller av lathet, och om man gjort det har man inte sÄ stor nytta av att veta vilken fokuspunkt man anvÀnt. SjÀlv har jag 51 fokuspunkter men komponerar ÀndÄ om ofta. Man ska dock se upp med det, utom kanske med renodlade teleobjektiv, eftersom man ocksÄ flyttar skÀrpeplanet nÀr man komponerar om. Ju vidvinkligare objektiv, desto mer pÄverkas skÀrpeplanet av att man komponerar om.

Sen Àr det ju ocksÄ viktigt att man hÄller kameran stilla mellan fokuseringen och avtrycket. Det Àr ganska vanligt att man lutar sig lite fram dÀr emellan och dÄ flyttar man förstÄs fokusplanet pÄ samma gÄng. Med riktigt stora blÀndare och pÄ nÀra avstÄnd kan en redan centimeters flytt av skÀrpeplanet ha stor inverkan pÄ den upplevda skÀrpan.

Den hÀr bilden har visst skÀrpan lite för lÄngt fram, pÄ tassen och soffan istÀllet för pÄ nosen/ögonen, men den Àr lÄngt ifrÄn oacceptabelt oskarp dÀr. HÀr kommer ett trick som du kan prova pÄ för att förbÀttra upplevelsen av skÀrpa i sÄna hÀr fall dÀr skÀrpan ser ut att ligga lite fel: LÀgg pÄ en svag oskÀrpa pÄ det omrÄde som Àr skarpast. LÀgg sen pÄ en skÀrpning pÄ bara det omrÄde som du vill ha skarpast (eller hela bilden, blir ok det ocksÄ), med typ radie 1,5-2 eller liknande (förutsatt att du jobbar med den fullstora bilden), högt tröskelvÀrde och mÀngden uppdragen sÄ mycket att det ser bra ut i 50% visning. Den hÀr metoden har rÀddat flera av mina bilder som sett hopplöst felfokuserade ut. Det hÀnder rÀtt lÀtt nÀr jag anvÀnder nÄgot av mina gamla nikkorobjektiv utan autofokus, speciellt mitt AI-S 24/2.

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus