Gratis kalibreringsprogram
Jag hittade ett program som hjälper till att kalibrera datorskärmar. Eftersom jag har andra program har jag inte testat det själv.

Tack för den Niklas. Verkar vara en av de bättre kalibrerare därute.
Även om en riktig kalibrator givetvis är att föredra så är det bättre än ingenting.
Ja, för många är gratis det enda alternativet till ingen kalibrering alls. 
Låter bra, ska testa det, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Den som testar det här programmet får gärna skriva en recension!
testade och min skärm blev väldigt, väldigt mörk. kan knappast vara rätt.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Jag testade den, och har bara positivt att säga om den! Jag behövde inte ändra så mycket, ytterst lite på den stor skärmen.
//Assar
Jag testade den häromdan väldigt snabbt och resultatet blev väldigt mörkt, tror inte riktigt på att det skulle vara rätt… :/ Men ska nog testa lite ordentligare igen och försöka få till ett bättre resultat.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Har man aldrig haft en riktigt kallibrerad skärm innan kan man upleva att det ser helt tokigt ut, första gången jag kallibrerade min skärm tyckte jag den blev helt gul. Jag kallibrerade om och om , frågade i forum och var beredd att slänga utrustningen och köra på som vanligt.
Jag fick rådet att kallibrera noga, exakt efter instruktionerna och sedan vänja mig vid min "Nya" skärm. Det tog ett par timmar sedan känndes det helt naturligt och jag blev inte längre trött i ögonen och bilderna jag postade i forum för kritik fick inte längre klagomål på låg kontrast och färgstick.
Jag har testat och den fungerar utmärkt på min dator. Snacka om skillnad det blev på skärmen.
Tänk på att en sådan här kalibrering inte tar hänsyn till ljuset i rummet så det kan upplevas som mörk eller ljus beroende på hur ljuset i rummet är. För dom som inte har en extern kalibrator så kan det här vara bra.
#10: Hur bör miljön vara i rummet? Bör det vara ljust eller mörkt?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Dämpad belysning utan starka ljuskällor, men heller inte kolsvart är bra utgångsläge.
Dagsljus som faller på skärmen från fönster är inte heller så lyckat.
Jag har nu testat Calibrize men blir helt galen på delen med gamma inställning. Det står att man ska dra i reglagen så att cirklarna inte är mörkare eller ljusare än bakgrunden men det är ju jätte svårt att se när cirklarna är randiga!
Är det någon som har tips på hur jag ska göra? Ska köpa en riktigt bra skärm om ett tag men behöver redigera mina bilder nu.
Gör så gott du kan bara. När du inte ser någon skillnad är det förhoppningsvis tillräckligt bra.

Om du backar undan en bit från skärmen, så att du inte ser randigheten särskilt bra, är det kanske lättare att se om det är skillnad.
Tack för länk Niklas 👍
Jag har använt den ett bra tag och den gör sitt jobb även om ränderna kan vara lite jobbiga. När jag jämför med en "riktig" kalibreringsgrunka så är skillnaden marginell. Avgjort bättre än att inte kalibrera. Att man sedan får lite svårigheter med ögonens vana är naturligt. Omkringbelysningen har också sin betydelse eftersom vår hjärna har sitt sätt att hantera färgseende. En dagsljuslampa vid datorbordet är ett krav, inget infallande ljus på skärmen och neutrala ytor runt omkring.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#15 ska testa att backa från skärmen men problemet är att dom svarta ränderna i cirkeln är större än dom som är i samma färg så man ser knappt något.
Det va #15 och #16 jag skulle svarat på :-P Lite virrig nu.
Kollade en gång till nu och dom svarta ränderna i cirkeln är så stora att dom färgade ränderna knappt syns. Det är typ omöjligt att se om det är samma färg.
Tänkte skriva ut en bild från skrivaren och försöka ställa in efter den istället. Måste kunna redigera mina bilder.