Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2166 ggr
Fjällfoto
2014-01-14 15:52
0

Lagfoto

Hej!

Jag har fått i uppdrag att fota några innebandylag om någon vecka. Eftersom jag inte har någon studiouppsättning måste den kamerautrustning jag redan har duga; Nikon D7000, AF-S 18-105 mm, ett fast på 35 mm samt en telezoom. Har en bra blixt också. Behöver lite tips och trix, bländare, ISO, slutartid, Vitbalans och så vidare. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag ställa in kameran?

Tacksam för snabba svar!

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

slartybartfast
2014-01-14 17:30
0

Ta med båda objektiven, använd 35mm om du kan.

Ha lågt ISO om du kan för belysningen.

Blända helst ner för att få mer skärpa över bilden.

Om det går att ha avstånd till bakgrunden så gör det så du kan få skärpan på laget och låta väggen försvinna.

Fota i RAW (NEF) så kan du ställa Vitbalans i efterhand om det ser illa ut.

fotografen.ville
2014-01-14 19:16
1

Jag fotograferar för några tidningar och då kör jag på inställningarna. ISO 100-200, Slutare 1/125 och Bländare 8. Går aldrig under 50mm i brännvidden. Men så har jag också en stor blixt (1200 m. paraply) och bakgrund med mig. För ljuset är inte alltid det bästa i idrottshallarna.

Grupperna jag tar på är mellan 5-45 personer.

Du får testa dig fram. Och kör i RAW som #1 sa.

Lycka till..

uffelarsen
2014-01-14 19:19
0

vitbalansen ställer du in mot isen eller fotar i RAW som du kan fixa till sedan

35mm funkar fint du får helt enkelt flytta kameran fram och tillbaks så att du får med gruppen i hela bilden

ställ upp dom på 3rader tex första raden sittandes'2raden stående,och tredje radenstående på något 

blixten kan du struna i om du inte har en rejäl pjäs ca 1000--1600ws+en softbox /paraply på  ca 2.5m

jag har tagit lite grupp foto med bra resultat enligt ovan recept

ställ in bländare på f8

iso på max 800

som start test men absolut så lågt det går för bästa resultat

nu få du troligtvis en väldigt låg slutartid men bli inte rädd tricket kommer nu, använd stativ och fjärrutlösare har du ingen fjärr så funkar timern i kameran lika bra. nu pratar du med hela gruppen och talar om för dom att dom skall blunda…..och öppna ögonen när du har räknat ner till  0 du börjar  räkna ner från 3.2.1.0 och då trycker du av bilden 1sekund senare , du har nu en bild där alla tittar på dig med ögonen öppna och med kropparna stilla. det gör att du kommer undan med absolut lägsta möjliga slutartid. och som sista sak ställ in fokusen på något i mittersta raden. lycka till

slartybartfast
2014-01-14 19:20
0

Gissar på att nr 3 menar 50mm i fx, motsvarar 35mm i dx-format som d7000 har.

Fjällfoto
2014-01-15 10:42
0

Tack för alla tips, ska skriva upp dem så jag inte glömmer!

Fotar nästan alltid i RAW så jag tog det som en självklarhet. Mitt 35mm objektiv är väldigt ljusstarkt också, så det kan bli bra det här…

Hannele BM

JazzBass
2014-01-15 11:36
0

Ljusstyrkan vinner du tyvärr ingenting på, eftersom du antagligen behöver blända ner några steg för skärpedjupets skull. Gärna till f/8, men om f/5,6 räcker till (du kommer ju antagligen stå en bit ifrån för att få alla med på bild), så kör på det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fjällfoto
2014-01-15 14:19
0

Nej, men det brukar vara bra ändå. Får experimentera lite innan!

Hannele BM