Digital kompaktkamera
Det här med kompaktkamera har aldrig riktigt varit min grej, men som det ser ut nu så kommer jag ut och resa en del och jag vill mer än gärna kunna ta med en liten kompaktkamera och fotografera/filma.
Så, har ni några idéer? Vet inte hur mycket en sån kostar idag, men max 3.000kr? Gärna mindre om det går.
Har inga direkta krav mer än att den ska kunna filma och ha manuella inställningar.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Har du någon systemkamera eller annan kamera idag? Vad?
Jadå, har en Nikon D7000. Fungerar utmärkt till båda delarna men lite klumpigt och riskabelt att ta med.
Medarbetare på Djurfoto

Jag tror att om du vill komma undan billigt det kanske bra att skippa idén med manuell kontroll, eftersom de flesta av kompakterna som kan användas manuellt är betydligt dyrare. Det är inte heller någon större idé att använda manuella kontroller, när man inte har möjlighet att exempelvis bestämma precis var skärpan ska ligga och kan ta med kort skärpedjup.
Jag har på senare tid övergått till att använda en helt automatisk kompakt, med möjlighet att ställa egen Vitbalans och kompensation, vilket för mig räcker som "manuell" kontroll. Visst hade det varit kul att kunna ställa ISO också, men man kan inte få allt när priset ska vara lågt. Däremot att ställa slutare och bländare ser jag som av mindre värde, eftersom jag ändå har ganska god kontroll över de parametrarna om jag kan använda kompensation och ställa ISO (och jag kan inte ställa ISO på min enklaste kompakt).
En kamera som i alla fall stämmer på önskemålen är PowerShot S110.
En Nikon Coolpix P7700 eller P7800 kanske?
Lite dyrare än din budget men jäkla trevlig kamera som har gått om manuella inställningar. Har själv modellen innan P7700. P7100 heter min och på den monterar jag även min SB-400 blixt vilket gör den perfekt även inomhus.
Men finns ju mycket mer att välja på också.
#1 - Hon har en D7000 med 18-105mm och 85/3,5 objektiv åtminstone.
Moalinn: Skulle rekommendera att du kikar på Nikons 1-system. Små och kompakta systemkameror med en bildkvalitet mitt emellan system och kompakt. Sök efter en begagnad V1, J1, J2 eller S1, en sån med ett kitobjektiv borde du kunna få för under 2000, och för kanske 3000 med ett extra objektiv, t.ex. normalen 18,5/1,8 eller vidvinkeln 10/2,8.
Jag har en S1 (enklaste modellen) med 11-27,5/3,5-5,6 kitobjektiv och ovannämnda normal- och vidvinkelobjektiv. Hela setet tar mindre plats än mitt D700 kamerahus. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack, ska kolla lite!
Vill ha en så smidig kamera som möjligt, så PowerShot S110 ser bättre ut än någon av de nikon ni har nämnt. Jag går på mycket konserter och tja, en kamera med ett avtagbart objektiv är inget som kommer in alltså går Nikon 1 bort.
Den behöver inte vara jätteavancerad, huvudsaken är att den fungerar.
Medarbetare på Djurfoto
Jag har en Canon Powershot SX 500 IS som visserligen inte är en superkompaktkamera även om det är en Superkompakt. Den klarar med råge allt vad du begär. P,Tv, Av och M läge.
ISO inställbar mellan Auto, 100-1600.
30 ggr optisk zoom och en massa annan lullull.
Pris 2000 på MediaMarkt. Kika på den!
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus