Nikon D3200
Hej om någon har lite bilder med kameran Nikon D3200 att visa så skulle jag vara evigt tacksam. Gärna många olika och om ni använder något speciellt objektiv så skriv gärna det. 🙂
http://500px.com/search?q=D3200
När folk frågar efter bilder tagna med en specifik kamera brukar jag lägga upp en bildsökning från 500px. De bilder med högst poäng/flest röster kommer upp först. Bilderna där bevisar tycker jag att "the sky is the limit" vad gäller kamerans förmåga att ge bra bilder, åtminstone i handen på en person som förstår sig på exponering och bildbehandling. Med en systemkamera hänger det mesta på personen bakom spakarna om det blir bra bilder eller inte. Få kameror är idag så intelligenta att de förstår sig på motivet du fotar och vet exakt hur du vill ha det. De jobbar efter modeller som borde funka för det mesta, men resultatet blir sällan perfekt direkt. För perfekt resultat måste man själv sätta näsan i blöt och göra egna val istället för att låta kameran styra allt, och dessutom är det så gott som ett krav att också bildbehandla bilderna efteråt i viss mån, för att få riktigt bra resultat.
Sen kommer också de fysikaliska lagarna om optik med i bilden, vilket sätter gränser för hurdana bilder man kan ta, och i hurdana förhållanden. Kitobjektiven som kommer med kamerorna är inte dåliga alls, men däremot kan de vara ganska begränsande i och med att de har relativt snävt zoomomfång och är ljussvaga. Det innebär att man inte klarar sig så bra med dem inomhus eller då ljuset tryter, om man vill ta bilder med någorlunda bra kvalitet utan blixt, och med tillräckligt kort slutartid för att få skarpt resultat speciellt av rörliga motiv.
Så kontentan av mitt inlägg är att det är ganska svårt att dra några långtgående slutsatser av enstaka bilder folk visar upp, som är tagna med kameran, då resultatet är helt beroende av fotografens kunskaper. Det är då istället bättre om man frågar efter nånting mer specifikt, alltså om t.ex. efter bilder från hästhoppstävlingar tagna med ett visst objektiv, och med frågor om hur bra kameran presterade med avseende på autofokus och annat i det specifika läget. Eller fråga efter bilder tagna på iso 3200 eller högre, då det visar vilken kvalitet man kan förvänta sig med kameran på dessa höga isotal. Att bara fråga efter blandade bilder berättar tyvärr bara hur bra fotografen är, inte hur bra kameran är.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
okej…jag ville bara se lite vad andra tagit med just den kameran och jag skrev att de gärna skulle skriva vilket objektiv de använde bara för att få lite inspiration och ett hum av vad det kan bli för bilder…visst den kameran är ny men finns säkert någon som har fotat något med den…och JA jag är helt grön i detta men som sagt ville bara se lite..tycker nästan att det känns lite rude när folk skriver en hel novell om hur saker är och inte. jag förstår väl att alla bilder blir olika beroende på vem som har kameran i handen…alla är olika duktiga. Jösses ursäkta att jag är snäsig men bad inte om en hel berättelse bara lite som jag sa tidigare… inspiration och hum om vad som kan bli.
Jag menar inte heller att vara påträngande, och jag insåg så klart att du är nybörjare. Poängen är dock att det är väldigt, väldigt stor skillnad på vem som håller i kameran, och att varna för att dra för långtgående slutsatser av enstaka bilder. Dessutom så är din skärm kanske 1,5-2 megapixel stor, medan kameran levererar 24 megapixlar. Hur mycket ger det egentligen att se på bilder som innehåller bara 3-5% av informationen/pixlarna i ursprungsbilden?
Se bilderna från 500px som inspiration, det gör åtminstone jag själv. Jag länkade troligtvis till det ställe på nätet där du kan hitta flest bilder av absolut toppkvalitet tagna med kameran ifråga, för att se vad man faktiskt kan åstadkomma med kameran. Se det som att kameran är fullgod för att göra det möjligt för dig att skapa precis hur bra bilder som helst med kameran. Det kan ta ett tag att komma så långt, men det går om man vill, och är villig att lära sig kameran, fotografins grunder och lite bildbearbetning. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
NU börjar du fatta…självklart så förväntar jag mig inte en perfekt bild så fort jag knäppt min första någonsin…knappast! MEN jag ville se lite vad som skulle kunna jobbas fram och vad man kan sikta mot för resultat.
Vad jag ville ha ut av denna tråd är att se vad kameran är kapabel till…och därför jag också vill veta objektiv eftersom kamerahuset som jag sedan tidigare införstått är ''hjälplöst'' (inte bästa ordvalet kanske) utan sitt objektiv.
Iaf får jag söka vidare själv ist då inte tråden fyllde syfte riktigt…länken du gav mig va bra och bilderna är helt att se upp till och jobba för. 🙂

Kameran du frågar om är en systemkamera med mycket bra bildsensor. De tekniska egenskaperna hos sensorn är bättre än hos proffskameror som användes för mindre än tio år sedan, och de räcker till att göra bilder i riktigt bra kvalité, också om man gör bilderna stora som en vägg. Eftersom det är en systemkamera, så låter den också användaren göra alla inställningar, vilket innebär att den inte är begränsad till att ta med automatik. Det är alltså en kamera som har förutsättningar för att göra bilder med mycket hög kvalité, så det är egentligen bara fotografens bildseende och teknik som avgör hur bra bilderna kan bli. Kameran har allt som behövs, och det finns inga kameror som kan ge väldigt mycket bättre resultat. Och kameror som har möjligheter till att ge marginellt bättre resultat kostar väldigt mycket mer och är mer eller mindre rena proffskameror, som kräver mer av fotografen för att ge bra resultat. Så visst kan du säkert hitta en massa bra bilder på nätet som är tagna med just den kameran, precis som det finns massor med bilder som är bra och har tagits med andra kameror. Men inte i något enda fall beror det på kameran, så det är helt missvisande att tro att bilderna blir sådana bara för att man har en bra kamera. Det är helt enkelt inte bara kameran det beror på att bilderna har blivit bra, utan det beror mest på den som håller i kameran, och likadant är det om du skaffar dig en sån kamera. Det går inte att lova att du får bra bilder, men om dina bilder inte blir bra, så beror det inte på kameran. Den klarar faktiskt att ta bilder med hög teknisk kvalité. Resten beror helt på hur den hanteras.