Foto iFokus

Foto

Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1703 ggr
[VSK]
1

Bandybild ISO 6400

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har beskurit, fixat kontrast mm i PS6 men huden blir så himla livlös. Finns det nå bra sätt att få huden mer livlig. Jag skulle uppskatta en snabb lösning då jag ej har tid med annat då bilderna skall ut så fort som möjligt.

Som gruppen säger så får ni mer än gärna fippla med bilden och lägga ut den. Givetvis med beskrivning på hur du gjorde 🙂

(kan tillägga att jag ej har ekonomisk möjlighet att byta till bättre teleobjektiv).

Tack på förhand.

uffelarsen
1

Vid 6400 iso så skall du nog vara nöjd med den, jag tog en titt men det blev inga större förändringar,din bild är nog så bra den kan bli fotograferad under dom förhållanden som du hade sedan kan man alltid förändra bilden för tyckes skull och dra mer i alla spakarna men då tycker jag bilden blir fel. Tänk vad fantastiskt ändå att få så pass bra kvalite på bilderna vid 6400iso.

JazzBass
0

Du kan prova justera färgmättnaden för grönt/gult/orange och se om du får lite mer färg på huden. Annars tycker jag bilden det ser riktigt bra ut som sådan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Jag vet inte om det går att få bättre färg.

Det är i stort sett tre saker som gör att huden blir "livlös" i den här bilden, och de som kanske inverkar allra mest kan du inte ändra, kvalitén på ljuset. Det gäller både ljusets riktning och färgkaraktären.

Belysningen i en sporthall har sällan högt Ra-värde, och man får räkna med att en del färger inte återges helt bra. Dessutom har teknikerna gjort vad de kan för att få mycket jämn belysning över hela planen, och det gör att ljuset saknar bestämd riktning. Som om inte det var nog, kommer ljuset nerifrån isen i stor utsträckning, eftersom det reflekteras där. Båda de här sakerna jobbar emot dig när du vill ha huden återgiven med god färg och tonalitet.

Sedan är det brusreduceringen som spökar. När man reducerar bruset slätas partier ut, smetas över, och det är ganska tydligt i den här bilden.

Som #2 säger, kan mättnaden vara en del i det hela, men alla åtgärder som görs måste göras från RAW för att fungera bra. När man tar sport är det ofta jpeg, eftersom det går fortare att skyffla undan i kameran, och då är det enda sättet man kan slippa alltför mycket artefakter som slätar ut nyanserna, att man har så lite inställningar som möjligt från kameran, för att lämna lite utrymme till efterbehandling. Det gäller inte bara skärpan, utan framför allt kontrast, färgmättnad och "hue" - (färgton, nyans).

Men även om man gör allt för att få hudfärgerna och tonen bra, så har man de två andra faktorerna, ljusets riktning och ljuskällans färgkaraktär, som jobbar emot vad man vill få fram.

Om du har råfilen, skulle jag nog först låta bruset finnas kvar för att se om det blir bättre med brus än utan. Sedan skulle jag försiktigt peta lite på reglagen för färgtoner för att se om det kan påverka till det bättre.

[VSK]
0

Tack för svar.

Jo jag fotar i jpeg för att inte stressa sönder mina möjligheter att ta mera bilder snabbt. Funderar faktiskt på att minska upplösningen i kameran för att ytterligare snabba på buffringen till minne.

Jag satt å klura igår på just det där med brusreduceringen. Av nån anledning så är de på i min kamera (hade stängt av de förut). Kan hända att den har åkt på av bara farten om jag fotat nåt annat utanför en bandyhall 🤔

Jag skall vara ärlig och säga att jag inte ens undersökt om min kamera kan spara olika profiler.

Eftersom jag har rörlig brännvidd på mitt objektiv så kan jag direkt utesluta att köra med script i PS.

Jag skall testa att labba lite med det ni tipsar om gällandes dra i spakarna för färgmättnaden.

Tyvärr så fick jag kärlkramp (igen) sist så jag vette tusan när nästa fototillfälle blir, men ville ändå passa på å lära mig lite mera därav denna tråden.