Lära känna min kamera.
Jag är absolut ingen proffs fotograf men jag gillar att fota, grejen är ju den att jag kan inget om min kamera? Jag har en NikonD3100, den är väll inte "min" utan den är min pappas men han använder den bara under julafton osv. Ingen i min familj har koll på kameror osv. Men jag vill gärna lära mig. Jag älskar att fota djur och det är nästan det ändå jag gör med kameran. Men till saken, hur lär jag känna min kamera? Jag förstår ju hur man gör osv dvs att jag kan grunderna. Men jag vill kunna ta ordentliga bilder, med bra fokus, bra ljus osv. Jag siktar inte på att bli proffs och det är heller inget jag direkt vill jobba som eller försörja mig på, det är endast för eget bruk. Men det är ju kul att kunna vara stolt över sina bilder och vara nöjd med dom. Förlåt om det blev ett lite rörigt inlägg :P hoppas ni förstod vad jag menade annars är det bara att fråga :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Mitt enda tips är att du använder Manuell inställning på hjulet och testar att fota med olika inställningar.
Lägg 99:- på en månads ab på moderskeppet och titta på denna videokurs
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/kom-igang-med-din-systemkamera/
Värd för Pensionärer
Om du behärskar engelska kan du söka på youtube på d3100 guide, d3100 beginner, d3100 training eller liknande så kommer du få massor av tips för din Nikon D3100
Som fortsättning på VSK:s tips:
- Börja med att lägga kameran i P-läge (automatisk bländare och slutartid) och se till att du har autoiso avstängt (VIKTIGT! Inställningen görs i en skild meny i kameran). Fotar du i ute i dagsljus kan du sen ställa in iso på 200 som utgångspunkt. Är du inomhus, börja på t.ex. iso 1600. Isotalet bestämmer hur ljuskänslig kameran ska vara, men högre iso ger mer brus och sämre kvalitet, så man försöker undvika för högt iso.
- Kolla vilka inställningar (bländare och slutartid) kameran ger när du siktar mot ett ställe och trycker in avtryckaren halvvägs. Skriv upp dem. Slutartiden betecknas som ett bråktal för det mesta (t.ex. 1/100), alltså en hundradels sekund, och bländaren som f/[bländartal], t.ex. f/8.
- Ratta över till M-läget. Ställ in samma parametrar som du fick i P-läget.
- Justera sedan bländare och slutartid, och se hur bilderna blir mörkare och ljusare. Prova balansera dem så du alltid får en lika ljus bild. Ett snäpp åt ena hållet på slutartiden kräver ett snäpp åt andra hållet på bländartalet. Lägre bländartal = större ljusinsläpp (och kortare skärpedjup). En halvering av bländartalet ger två steg (* större ljusinsläpp.Det ökade ljusinsläppet kan man kompensera för genom att förkorta slutartiden också två steg, t.ex. gå från 1/100s till 1/400s. Man kan också justera isotalet för att ändra känsligheten något steg upp eller ner. Att gå från iso 1600 till iso 800 sänker känsligheten med ett steg, och gör bilden mörkare, om du inte kompenserar med slutartiden eller bländaren.
- Experimentera vidare med exponeringsinställningarna. M-läget är inte alltid "bättre" att använda, men det är bra för att lära sig hur exponering funkar. Annars rekommenderar jag ofta A-läget, där man själv justerar bländaren och kameran väljer en lagom slutartid. Då kan man också använda sig av exponeringskompensation för att göra att bilderna ska bli automatiskt lite mörkare eller ljusare. Praktiskt t.ex. om man fotar ljusa motiv mot mörk bakgrund, eller tvärtom.
- Sen kan du experimentera med Vitbalans, fokus, ljusmätningsmetoder och bildprofiler. Bildprofilerna definierar hur kameran ska bildbehandla bilderna. Fotar du landskap och sånt kan livfull/vivid vara en bra inställning som ger fina bilder direkt ur kameran, annars kanske standard är bättre. Testa alla möjligheter. (Observera om du fotar i RAW så har dessa inställningar ingen betydelse om du inte i datorn framkallar bilderna i kameratillverkarens egna program utan till exempel Adobe Camera Raw/Lightroom/Aperture/Raw Therapee/UFRaw osv…)
Lycka till!
(* Man pratar alltid om steg när man talar om exponering. Ett steg = halvering eller dubblering av ljusinsläppet/känsligheten.Lägg det på minnet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus