Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 582 ggr
phuwa
0

bländare och slutartid

Jag har fotat i snart 2år men det är först nu jag börja ge mig in på bländare och slutartid men fattar inte så mycket så skulle någon vila förklara :)

Po A
1

Gå in på denna sida och titta.

http://www.kamerasimulator.se/

Dra i spakarna och titta på bilden och se vad som händer..

En bra fingervisning..

Mvh Po

Praefatio
1

Ska försöka förklara i mycket simpla termer.

Bländaren är storleken på hålet i vilket ljuset kommer in i kameran. Lite motsägelsefullt är ett högt bländartal lika med ett mindre hål (= mindre ljusinsläpp), och ett lägre bländartal lika med större hål (= mer ljusinsläpp).

Slutartiden är tiden under vilken ljuset släpps in i kameran. Det räknas i sekunddelar, t.ex. 1/200 = en tvåhundradels sekund. Ju kortare slutartid du har desto mindre tid har ljuset på sig att komma in i kameran. Vill du fota någonting som rör sig fort så måste slutartiden vara väldigt kort, annars blir motivet suddigt. Fotar du däremot i mörker så måste du ha kortare slutartid för att kameran ska få in tillräckligt med ljus, för för lite ljus = mörk bild.

Bländartiden och slutartiden måste alltså vara i balans för att bilden ska bli rätt exponerad.

Tåls att sägas också, att ett lågt bländartal (=stort hål) ger kort skärpedjur (= suddig bakgrund) och ett högt bländartal (=litet hål) ger längre skärpedjur (=skarp bakgrund).

Praefatio
0

Någon, den som vet får gärna säga vem, beskrev det såhär:

Om kameran är ett kar så är ljuset vattnet. Du vill fylla karet med lagom mycket vatten (= så att bilden varken bli under- eller överexponerad). Bländaren är tjockleken på vattenslangen. En tjock slang släpper in mycket vatten, en tunn slang släpper in mindre vatten. Slutartiden är tiden du låter vattnet stå på. Kort slutartid = du stänger av vattnet efter kort tid, kanske en minut, vilket ju inte ger så mycket vatten i karet eller ljus i bilden. Lång slutartid = du låter vattnet stå på längre tid, vilket ger mer vatten i karet eller ljus i bilden.

Det här är ju väldigt förenklat, men det kan behöva vara enkelt i början för att man ska greppa. Ska man dra det till en praktisk nivå så inser man snart att det inte är så enkelt som att kort slutartid (=kort vattenpådrag) och lågt bländartar (=tjock vattenslang), samt lång slutartid (= långt vattenpådrag) och högt bländartal (=tunn vattenslang) INTE ger samma resultat. Ett kar vill du ju bara fylla med vatten, men i en bild vill du utnyttja de olika effekterna av kort/lång slutartid och högt/lågt bländartal.

Slutligen har du ju ISO, som jag tror i detta fallet jämfördes med trycket på vattnet. Högre ISO = väger upp för för tunn slang eller för kort vattenpådrag och fyller karet ändå. I kameravärlden innebär det att ISO hjälper till att väga upp för dåligt ljus. ISO har dock nackdelen att för högt ISO ger gryniga bilder så även om bilden blir okej ljusmässigt så blir den sämre kvalitetsmässigt.