Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2078 ggr
Sabinaelisdahl
0

Byta kamera?

Jag har just nu en Nikon D3100 och är nu sugen på att byta upp mig mot en annan kamera, men vet inte riktigt vilken ännu.

Vad har du för kamera, och vad rekommenderar du inom en rimlig prisklass?

hobbyfotograf

Inkanyezi
0

Det här ser ut som den typiska julfrågan i en av alla varianter. Visserligen ställer du frågan väldigt specifikt, om vad den som svarar har för kamera, men sedan kommer det där med vad man rekommenderar.

Och den första frågan är ju väldigt lätt att svara på: Olympus OM-D E-M5

Men den andra frågan? Vad jag skulle rekommendera. Har ingen aning.

Det hänger ju på vad du vill ha ut av kameran, och den du har är en väldigt bra kamera. Om jag skulle rekommendera någonting utan att det finns ett specifikt önskemål som handlar om egenskaperna hos kameran och hur man upplever att den nuvarande saknar det man vill ha, och att en annan skulle kunna ha de egenskaperna, då är man ju på lite fastare mark.

Och när man ber om en rimlig prisklass, kanske man bör sätta ramar för vad man tycker är rimligt. Är det femtusen, tiotusen, femtontusen eller tjugotusen, eller är det kanske rentav ännu mer. Jag vet ju inte vad du har att röra dig med eller vilka andra preferenser som kan begränsa budgeten för kameraköp.

Så berätta gärna lite mer, till exempel vad du fotograferar, vad kameran saknar eller förefaller sakna, och vad du förväntar dig att få med en annan - och så vad du ser som rimligt i prishänseende.

MagArne
0

Vad har du för objektiv till din D3100?
Vad förväntar du vara bättre med en annan kamera?
Vad anser du är en rimlig prisklass?

Jag har en gammal D200, duger utmärkt åt mig. Har alla avancerade inställningar jag önskar. Skulle väl vara bättre mörkeregenskaper jag saknar så en D300/D300s eller D7000/D7100 hade varit trevligt att ha.

Jag lägger min röst för en D7000 eller D7100

JazzBass
0

Kortfattat - Vad är viktigt och vad är oviktigt för dig? Tänker på egenskaper som följande autofokus, möjligheter till manuell fokus, prestanda på höga isotal, objektivutbud, snabbhet, direktknappar för inställningar, stor sökare, storlek, vädertålighet….

Efter att ha haft D60, D90 och D700 (min nuvarande huvudkamera) och 6st analoga spegelreflexkameror vid sidan om de digitala har jag nu kompletterat uppsättningen med en Nikon 1 S1 och två objektiv. Nu är det den som är med överallt tack vare den lilla storleken och snabbheten. Bildkvaliteten på de bilder jag tänkt ta med den kameran är inte det viktigaste, men den är ändå förhållandevis bra. Inte alls som D700 som är fullformatare, men tillräckligt bra för det mesta, även på lite högre isotal. En bild behöver inte alltid vara brusfri och superskarp för att vara bra, även om det ofta är trevligt. För mer seriöst foto kommer jag nog fortsättningsvis hålla mig till den stora kameran (vars batterigrepp skulle rymma två S1 med kitobjektiv monterade). Olika verktyg passar olika bra till olika ändamål.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinaelisdahl
0

Jag fotograferar mycket hästar, och andra djur så som hundar och katter. Men fotograferar även porträtt bilder av människor & barn, samt vanliga vardagsbilder, och natur. Jag fotograferar det mesta helt enkelt.

Det jag saknar på kameran är snabbare serietagning av bilder, D3100 tar ju ca 3 bilder/s som jag förstått, vill gärna ha ett högre antal bilder per sekund.

Samt att min kamera börjat bli konstig, den tar väldigt "gråa" bilder, inte lika färgstarka som jag skulle vilja ha dem, samt att bilderna blir väldigt väldigt grumliga, spelar ingen roll vilket objektiv jag har. 

Hade kameran på Check & Clean på fotomässan i Stockholm nu i november. 

En rimlig prisklass är väl allt mellan 1000-6000kr.

Jag skulle även kunna tänka mig att köpa en begagnad mer avancerad kamera, eftersom jag köpte D3100 för att lära mig hantera en systemkamera och eventuellt byta upp mig senare.

Objektiven jag har är Nikkor 18-55mm/3,5-5,6G, Nikkor 55-200/4,0-5,6G, Nikkor 50mm/1,8G.

hobbyfotograf

MagArne
0

#4 Antal bilder per sekund är inte hela hemligheten vid seriebildtagning. Det gäller att forska lite i hur stor buffert kameran har. D.v.s. hur många bilder kan kameran ta innan den måste börja skriva till minneskortet och hastigheten sjunker drastiskt. Det varierar också beroende på om du kör JPEG, RAW eller både RAW och JPEG samtidigt.

Om du inte avser att filma med din kamera skulle en begagnad Nikon D300s kunna vara något för dig. Det är ett stort as att släpa på men många trevliga och avancerade funktioner lättillgängliga. Kostar från ca 3000kr för ett hus. Den äldre D300 är väl också intressant. Snabba och robusta men inte de bästa på hög ISO. Snudd på att din D3100 är bättre i mörker men det är väl det ända.

D7000 tycker jag är för dyr begagnad men kan vara intressant att köpa helt ny då den går lös för knappt 6000kr. Bättre mörkeregenskaper än D300/D300s samt D3100.

Dina objektiv är väl kanske inte de roligaste men komplettera gärna med ett fast Nikon 35 eller 50mm f/1.8. Grymt skarpa gluggar till relativt liten peng. Ca 1500kr/st. Testa med ditt 18-55 på 35mm resp 50mm vilken brännvidd du tror dig ha mest nytta av.

Sabinaelisdahl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jag kör bilderna i endast JPEG, eftersom då ryms det fler bilder på minneskortet, dock har mitt minneskort blivit knäppt och förstör många av mina bilder när jag lägger in dem på datorn. Konstigt nog..

Nja, om jag vill filma kan jag ju använda D3100, men jag kan ju köpa ytterligare en kamera dvs en D300s och ha som kamera när jag fotograferar. Fotograferar sällan i mörker, och har en extern blixt, en Nikon Speedlight SB-700. Min sambo som också fotograferar har ett Tamron 70-300mm som jag också brukar använda.

Men ett Nikkor 50mm f/1.8 har jag ju, det skrev jag ju. Men funderar helt klart på ett 35mm. Har enda sen jag prövade ett "fast" objektiv varit fast för det, jag använder väldigt sällan mitt 55-200mm eller 18-55mm.

Tack så otroligt mycket för att ni ens orkar lägga tid och skriva sån här bra information, och å otroligt bra tips & råd! :)

Lägger ut en bild på en utav mina "förstörda" bilder p.g.a minneskortet.

hobbyfotograf

Inkanyezi
0

Bilden du har lagt upp är typisk för att filsystemet på minneskortet inte är som det ska. Oftast när man har sådana fel är det inte något större fel på minneskortet, utan det brukar bara vara att det har några få korrupta minnesplatser som inte har blivit märkta som felaktiga. För att fixa det räcker det ofta med att formatera kortet.

Om du alltid formaterar ditt minneskort när du för över bilderna till datorn kan du dock anta att kortet är så dåligt att det borde kasseras, om felet inte ligger i kameran, vilket är fullt möjligt.

Minneskort är billiga, så det finns ingen orsak att behålla ett som är dåligt, och det enklaste sättet att kolla om felet ligger där, är att skaffa ett annat och prova.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/media_usb-minnen/minneskort/sdhc/pris

Men som sagt, det är viktigt att man varje gång man tömmer kortet också formaterar det. Annars brukar den här sortens fel typiskt dyka upp förr eller senare.

Så om du inte har formaterat ditt minneskort i kameran varje gång du har tankat över bilder till datorn, ska du göra det med kamerans formateringsfunktion. Ta sedan så många bilder bara för att prova, att kortet blir fullt, och så tittar du efter i datorn om bilderna har fått såna fel också efter formateringen. I så fall ska du prova med ett nytt kort. Om också ett annat kort får samma fel, så ligger felet i kameran.

Om du inte har en minneskortläsare för att föra över bilderna, bör du skaffa en sådan. Den billigaste finns hos Boutique Eden, men också andra säljer minneskortläsare. http://www.butikeden.se/produkter.aspx?pc=174&cc=202

Om du skaffar minneskort och läsare, kan du fortsätta använda dem också om du skaffar en ny kamera, så det är inte bortkastade pengar.

Sabinaelisdahl
0

Jag har minneskortsläsare, har dock varit väldigt dålig på att formatera kortet efter varje tömning av bilder.

Jag ska testa att fara ut och fotografera imorgon och fylla kortet med bilder, men att formatera det innan.

Jag ska ändå införskaffa ett större minneskort, funderar på ett 16Gb eller 32Gb eftersom jag alltid lyckas fylla mitt 8GB vid opassande tillfällen då man behöver mer utrymme i kameran.

hobbyfotograf

Inkanyezi
0

Om du inte har formaterat tidigare, så är det ett klassiskt problem, och det uppstår nästan alltid om man ibland raderar enstaka bilder på kortet och sedan fortsätter fotografera.

Jag tycker att det är lite konstigt om du fyller ett 8GB kort på en enda session om du alltid spar bara jpeg. Har du sett efter i kameran, och i datorn när du sätter kortet i minneskortläsaren, att du inte har en hoper jättestora filer som slutar på .NEF? Man får plats med mellan 1500 och 2000 jpegbilder på ett 8 GB minneskort.

Sabinaelisdahl
0

Måste pröva formatera minneskortet! 

Jag rymmer 2300-2500 bilder på mitt 8GB, fotograferar oftast en hel dag, eller att jag seriefotograferar mina bilder. Fotograferar oftast mellan 100-2500 bilder när jag fotograferar, en hel del bilder varje gång.

hobbyfotograf

[III]
0

Jag röstar för en Begagnad D90.

Kan du hantera alla manuella inställningar utan att behöva tänka till - röstar jag för en D300s

Har själv en D300s och en D800, fast D800:an är nog för dyr för dig.

Sabinaelisdahl
0

Det fick bli en D5000, som min sambo/pojkvän gav mig i julklapp 😃

hobbyfotograf

Po A
0

Jag rekomenderar att inte skaffa ett stort mineskort, inte så skoj att läga alla ägg i samma korg om minneskortet skulle börja bråka. Själv har jag ett gäng med 8GB kort som jag bytar efter som dom blir fylda. Jag kan tillägga att jag fotar i RAW så jag får plats med 220 bilder på et kort. Så det blir en massa byte när är ute på en session :) Men bättre det än som att ha alla bilder på ett kort som kan klydda.

Sabinaelisdahl
0

Prövade formatera om minneskortet, och nu kastar den inte runt olika delar av bilden nu, så tack #7 för tipset, funkar som vanligt nu.

#13 tack för tipset där också, jag har lagt ner planerna på at köpa ett 16GB eller 32GB, har nu istället två stycken 8GB, har tänkt införskaffa minst ett 8GB till 😃

Tack för att det finns så många fotokunniga som kan hjälpa en mindre kunnig hobbyfotograf i såna här lägen! 🙂

hobbyfotograf