Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 584 ggr
Niiinah92
0

Kritik (N) djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffade min första systemkamera för nån vecka sedan. En Nikon S1. Är väldigt mycket nybörjare och vill såklart lära mig så mycket som möjlig och få tips och så. Idag fick jag hem mitt efterlängtade extra objektiv som man fick beställa hem gratis, långzoom, vilket bild nr 1 är taget med. 

Lägger in två bilder jag skulle vilja få kritik på. De är båda redigerade i PhotoScape.

Niiinah92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

🙂

AktivaSiri
0

Den första tycker jag är lite ofokuserad i ansiktet. Är bilden kanske tagen med inzoomning och utan stativ?

På den andra är skärpan på katten bra. Men en lite "tråkig" bild då man bara ser katten och den tittar på något helt annat.

Fortsätt öva och titta på bilder du tycker är fina och se vad du kan lära dig från dem :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Inkanyezi
0

Den första bilden är väldigt suddig, och det beror på att det där objektivet inte går att använda på nära håll. Om man är närmre än en meter, kan kameran inte ställa in det skarpt.

Den andra bilden är ganska okej, men när det är så pass lite ljus och man tar utan blixt, är det svårt att få skärpa. Här satt katten stilla, och det hjälpte en hel del

För att kunna använda det långa objektivet på närmre håll, kan man komplettera det med en närbildslins. Man behöver kanske inte mer än en enda lins, och i så fall +1 dioptri, för att kunna ta på avstånd mellan en meter och en halv meter.