Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1553 ggr
Miiwijoy
0

Första systemkamera?

Tänkte fråga er lite om vilken kamera ni använder och vilken ni tycker är ett bra val som första kamera. Kan tilläga att jag inte är helt ny på det här med systemkameror, men det blir första egna.

Krav: 

- Fota bra i rörelse

- Ljusa, snygga bilder

- Kan den filma är det ett plus men inget måste, behöver inte var någon super kvalité på filmen heller.

Har fastnat en del för Canon särskilt deras modeller EOS 100 - 600D men vilken ska man välja, allt jag vet är att 100D fotar en bild medan 600D fotar flera i rad. Så vilken tycker ni man ska välja, tänker även pris mässigt. Nikon har jag fått en väldigt negativ bild av då jag i butik jämförde en Canon EOS 600D ( 3-4000kr) och en Nikon ( minns inte modellen) för 18-19000 och kan säga att Canon-kameran fotade mycket bättre, snygga ljusa bilder och inget sudd vid rörelse bild. 

Men låt mig höra er åsikt! Skrattar

Lägger till upp en gång till då man tydligen inte kan kommentera och diskutera om det är en undersökning med *butter*  En moderator eller liknande kan ta bort den andra tråden om det går.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

bgtommyalm
0

Jag blir förundrad när jag läser ditt inlägg. 100 D tar ca 4 bilder/sek och 600 D 3,7/sek om jag minns rätt. Sen säger du att Canon tar bättre bättre bilder och inte har något sudd vid motivrörelse.
Jag vet inte någon kamera som tar bilder utan det krävs någon som håller i handtaget.
Jag vet också att alla systemkameror idag kan prestera strålande bilder om den som håller i dem vet vad han gör.

Med de kriterier du anger så kan du köpa precis vilken kamera som helst, men gå till en butik som inte försöker blåsa dig för det har uppenbart den du var i och jämförde Nikon och Canon alternativt så visste försäljaren mycket lite om kameror och fotografering.
Jag skulle spontant gissa att du får mest nytta och nöje av en kompakt i mellanprisklass.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Miiwijoy
0

Vad menar du med "håller i handtagen", kan också tillägga att jag inte fick hjälp från personalen utan att jag själv gick runt och testade. Ställde in alla kameror på samma inställningar och det är klart att jag är nybörjare det är därför jag undrar om er åsikt. Att jag tog just Canon vs Nikon var bara att jag tyckte det var lite förbluffande att det kunde skilja så mycket pris mässigt när det var så stor skillnad på bild kvalitén. Eftersom jag är rätt ny här undrar jag om du kunde förklara vad en kompakt kamera är? 😊

MagArne
3

Har väldigt svårt att köpa påståendet att en Canon skulle vara så mycket bättre än en fyra gånger så dyr Nikon.

Du säger att du är nybörjare och att du själv ställde in kamerorna utan hjälp av någon annan. Blev de verkligen likvärdigt inställda då du aldrig använt dessa modeller tidigare? Var de bestyckade med likvärdiga objektiv?

Bästa är nog att prata med en säljare och se vad denne rekommenderar för kameror. Kläm och känn vilka som du tycker verkar passa dig. Skriv ner modellerna och återkom så diskuterar vi och jämför.

bgtommyalm
8

Håller i handtagen gör den som ställer in kameran och trycker på avtryckaren. Att Nikon tog sämre bilder beror inte på kameran utan på att du inte använde samma parametrar för kamerorna. Det finns inga kameror som tar dåliga bilder idag, det gör den som håller i kameran.
Om du inte vet skillnaden på en kompaktkamera och en systemkamera så är jag övertygad om att du inte behöver en systemkamera.
Googla. Lär mer.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
3

TS: Först säger du att du inte är nybörjare och sen säger du att du är det. Så vilket är det? 

Om du är nybörjare så tycker jag att du skulle kunna satsa på en Canon eos 1100D det är en perfekt nybörjarkamera.!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Miiwijoy
1

#5 Jag är nybörjare, men är inte helt borta. Och tack för din rekomendation! 

#3 och #4 snälla kan ni hålla er till ämnet, jag känner mig lite påhoppad. Förlåt för att jag inte kan hantera en kamera rätt, inte vet hur alla inställningar fungerar och allt det ni anklagar mig för. Jag frågade vilken kamera ni tycker passar bra som första kameran inte hur fel jag har om nikon och canon. Kan tilläga att jag redan äger en kompakt kamera och känner att jag vill gå vidare till nästa steg, förlåt för att jag inte kan alla dessa "kamera ord", det är väl precis som med hästar vet du/ ni vad skena, tömmar, schabrak, skänkelvikning m.m betyder? Tänker för övrigt använda kameran till hästfoton - därav är det viktigt att kameran kan fota bra vid rörelse och även ta ljus bilder om man är i ett dunkelt ridhus.

Schnauzertik
3

Att bara använda en systemkamera i autoläget (och dit räknas också att använda motivprogram som sport, porträtt mm) är som att köpa en ferrari och bara köra på ettans växel.  För att få något ordentligt utbyte av en systemkamera är man helt enkelt tvungen att lära sig en hel del begrepp och hur man kan ställa in den för att få de resultat man vill ha.

Jag tror inte det handlar så mycket om påhopp på dig utan mer att påpeka att du måste tänka över om du vill och är beredd att lära dig detta för att annars är det rätt meningslöst att slänga ut pengar på en systemkamera utan en kompakt kan vara ett bättre och billigare  alternativ. 

Jag kan jag förstå att man vill ha kameran med en gång , men mitt råd är att du läser på först om hur det fungerar, för då kommer du lättare se vilken kamera som är lämpligast för dig och också kunna få bättre råd.

Värd för Pensionärer

Miiwijoy
0

#7 Kan som sagt den kameran ( kompakt ) jag har nu utan och innan och vill avancera lite, provat mina vänners och blivit helt förälskad i resultatet ❤️ Jag är beredd att läsa manualen från pärm till pärm och allt som kommer med men vissa saker måste man prova sig fram med.

Inkanyezi
0

Man måste faktiskt prova sig fram med precis allt, men helst efter att man har läst om det, inte bara i manualen, utan kanske ännu hellre i någon kurs eller diskussioner om hur man använder de olika saker som går att ställa in.

Jag har en Olympus OM-D E-M5, och det är inte en kamera som jag skulle rekommendera till en nybörjare. Inte för att den inte skulle gå bra att använda, utan mer för att den har så otroligt mycket olika saker man kan ändra på att den kan bli riktigt frustrerande, särskilt när man har lyckats ställa in något som man inte kommer ihåg vad det var och inte kan komma tillbaka till där man började.

Men med önskemålen du har, skulle jag i första hand rekommendera att titta runt lite mer. Det finns faktiskt andra kameror än Canon och Nikon, och eftersom du redan har missuppfattat "skillnader" mellan de två märkena grovt, är ditt underlag för att välja mycket bristfälligt. En viktig sak att komma ihåg är att det inte är kameran som tar bilder, utan det är den som håller i den.

Det går inte heller att utvärdera kvalitén på bilderna genom att titta på vad man får på skärmen när man provar kamerorna i en affär. På den ljusa sidan är det ändå så att det inte finns några dåliga systemkameror i marknaden, så det kan inte bli hemskt fel ens om man bara tar en i högen. Som nybörjare är det inte bildkvalitén eller den möjliga bildkvalitén som är det man kanske ska se till främst, utan snarare hur pass enkelt det är att hantera kameran och att lära sig.

Om man tänker sig att man så småningom ska skaffa en bättre, och att det är en "första" kamera i någon slags succession, kan det också vara idé att titta på om systemet man köper in sig på har det man kommer att behöva längre fram.

Om du sedan väljer Samsung, Sony, Pentax, Olympus, Panasonic, Nikon eller Canon, det är egentligen ganska egalt om du inte har mer specifika önskemål.

MagArne
0

#8 Ja, har du det suget att lära dig både det ena och det andra så hoppa över instegsmodellerna t.ex. Canon 1100D och Nikon D3100. De är båda busenkla att ta bilder med och ger bra resultat i autoläget. Ja, minst lika bra bilder som betydligt dyrare kameror i autoläget.

Men! När man börjar bli varm i kläderna och verkligen vill experimentera är de billigare instegsmodellerna ganska klumpiga att ändra inställningarna på. I stort sätt alla inställningar finns där men långt ner i menyträsket. De mer avancerade kamerorna har snabbvalsknappar direkt på kamerahuset för dessa inställningar vilket gör dem snabbt åtkomliga. Dock kan alla dessa knappas kännas röriga och avskräckande för den ovane. Oftast sitter det samma bildsensor i både de billiga och lite dyrare kamerorna så teoretiskt sett kan de ta precis lika bra bilder om man hinner ställer in dom rätt innan motivet är borta.

Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på ett kameraköp?

xla
0

Köp den kameran som känns bäst, är snyggast, har det märket som tilltalar dig mest eller what ever. Resultaten kommer att bli likvärdiga oavsett. Dock kommer alltid en nikon för 18-19000 vara bättre än en canon för 4000, kvalitén på bilderna kommer kanske inte att skilja så där fantastiskt mycket men den dyrare kameran kommer garanterat att vara med snabbjobbad.

Veda
0

Om du väljer mellan Canons 600D och 100D så tycker jag att du bör välja 600D. Den har flera funktioner även om du inte behöver dem till att börja med. 

När det gäller märke mm så kolla vilken kamera som känns skön att hålla i.

[VSK]
0

TS

Den här rekommenderar jag dig. Visst är nya K3 bättre, men det här paketet har du ett bra tag. objektiven som följer med är inte superskarpa, men duger gott.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-5ii18200