Adapter, hjälp!
Har länge letat efter en adapter (med bländarring) som ska passa till mitt "gamla" Olympus Zuiko Digital 35mm F3.5 Macro, på mitt nya Canon EOS 650D hus, utan resultat. :( Hittar i princip antingen bara utan bländarring, eller med bländarring, men då är det 4/3 hus-eos objektiv.
Finns det någon som kan hjälpa mig? Går det ens?
Tack så mycket på förhand!(:
Jag är inte helt säker, men jag befarar att det inte går nåt vidare. Objektivet tycks vara för det mindre sensorformatet micro 4/3 och det är då alltså inte gjort att teckna ut det större aps-c-formatet (vilket det kanske ändå gör, men det är en annan femma). Dessutom misstänker jag att det är gjort för ett mindre registeravstånd än Canon har, vilket gör att det också skulle vara omöjligt att fokusera på lite längre avstånd än någon meter.
Jag skulle rekommendera att strunta i objektivet och lägga pengar på en dyr adapter, och istället sälja objektivet och köpa ett nytt eller begagnat makroobjektiv med EOS-fattning.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1, jag befarar att du har helt rätt
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Zuiko digital kan användas till µ4/3 med adapter, men det finns inte något bra sätt att koppla det på andra kameror. Det är bättre att skaffa ett objektiv som är gjort för EOS.
Tusan! Okej, men tack så hemskt mycket för svar! Får bli att sälja både olympus objektiv och kamera då och satsa på canonen helt!(:
Tack för hjälpen(: