Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1940 ggr
[rolnor]
2013-12-26 09:40
1

Kritik-vas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotar en del till min web-shop, vad tycker ni om den här? Den är inte manipulerad på något sätt.

Niklas
2013-12-26 09:53
0

Jag gillar ljuset. Om jag fick ändra något skulle jag ha en lite ljusare bakgrund.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MagArne
2013-12-26 10:09
0

Jag skulle även vilja se lite mer luft runt vasen. Den känns liksom lite instängd i bilden. Möjligt att vasen är en aning underexponerad också.

Sen tycker jag inte du ska vara rädd för att manipulera bilden om det är att ändra Vitbalans och lite kurvor för att få lite mer sting i bilden. Det är inget ohederligt alls med det då bilder direkt ur kameran ibland kan kännas matta och platta och inte motsvarar verkligheten.

I övrigt en fin bild och hoppas vasen säljer som smör i din web-shop 😃

Inkanyezi
2013-12-26 10:59
0

Jag tycker den visar potential för att det kan bli riktigt bra.

Du har en primär ljuskälla här, placerad snett framifrån/uppifrån. Det finns också ett inslag av ljus från annat håll, på högra sidan av halsen, ett konturljus som separerar vasen från bakgrunden. Jag skulle vilja se mer av sådant släpljus över större del av konturen än bara där, eventuellt på båda sidor om ljuset ska ligga så mycket framifrån, men kanske hellre med huvudljuset placerat mer åt sidan, för att flytta reflexernas läge och lägga mer släpljus på framsidan.

Jag tycker att med svart bakgrund fyller motivet lite för mycket, och trots ganska lagom brännvidd, är perspektivet lite kraftigare än jag skulle vilja ha det. Om man flyttar en aning bakåt blir det annorlunda, och vasen fyller inte bilden helt. Jag vet inte hur stor den är, och på vilket avstånd du har tagit den, och även det kan vara en svaghet i en webbshop, eftersom man kan få fel uppfattning om storleken. På sprickbildningen i glasyren förefaller det vara en rätt liten vas, och den kan vara tagen på ganska nära håll.

Skalan kan man visualisera i en bild genom att placera in någonting med storlek som är känd, exempelvis om man sätter i en väldigt vanlig blomma i en vas, och det kan underlätta att få en komposition som är tilltalande. Det hänger så klart på hur stor man kan presentera bilden i webbshoppen också, för att inte förlora föremålet i alltför liten storlek på bildskärmen hos den som ska titta. Med blomma kan man kanske få en mindre symmetrisk komposition som känns mer naturlig?

Avståndet vid fotografering av mycket små föremål kan vara kort, men på prydnadssaker som man kanske ser på fönsterbrädan eller bordet är ett perspektiv på armlängds avstånd eller en aning mer mest naturligt. Bruksföremål som man håller i kan man däremot ta på lite närmre håll, så långt som man ser dem när man håller dem i handen. Här har du använt 60 mm brännvidd, och det är ganska lagom. Om du bara flyttar en liten bit bakåt så stämmer det (för mig).

Bländaren kan med fördel minskas för att få skärpedjupet att täcka mer av föremålet. När bakgrunden ändå är osynlig och inte innehåller detaljer, är det inte något problem med bokeh, och man får lite mer skärpa när man bländar ner lite till.

En del av skärpeintrycket hänger också på ljuset, och när man har ljuskällan nära är ljuset mjukare, vilket inte alltid är önskvärt, då det minskar intrycket av struktur, särskilt när man som här använder ganska stor bländaröppning (f/5,6). Det är främst någonstans i mitten av bilden som strukturen inte kommer fram, medan det är bra nere vid foten och kring halsen. Det beror både på att ljusinfallet är rätt mycket framifrån och att skärpedjupet är kort. Att strukturen vid foten kommer fram bättre beror mest på att det stämmer bättre med vinkeln uppifrån, så att det är släpljus där. (Släpljus är att ljuset liksom smeker ytan, som när man drar med handen över.)

Jag tror att den här ljuskällan kan fungera bra, om man kompletterar den med några reflektorer. Jag skulle vilja ha en reflektor ungefär rakt bakifrån lite uppifrån, som ger lite glans över glasyren precis vid kanten av mynningen, och en som ger en antydan av konturen över vänster sida, samtidigt som huvudljuset flyttas lite mer åt sidan, så att reflexen hamnar mer åt sidan och reflexerna i och utanpå halsen hamnar längre från mitten. Den lilla gropen vid den lilla mörka fläcken nära reflexen i bukigheten av vasen, skulle jag vilja uppleva formen på, genom att ljuset där släpar mer än här, och att den delen av vasen blir skarpare genom att öka skärpedjupet med mindre bländare.

För att få en inte alltför kraftig reflektor fungerar vitt tyg eller papper bra, och storleken avgör både hur eventuella reflexer från den i föremålet gestaltas och hur starkt ljus den ger. Om man vill ha en mer punktformig reflektor är en spegel, typ rakspegel, som man kan vinkla på olika sätt en idé. Man kan med en sådan placera ljuset väldigt snävt. Jag använder den ibland för att få in ljus på skuggsidan precis där föremålets kontur annars förloras vid mörk bakgrund.

Innan man börjar med fler lampor är det mycket bra att jobba med bara en huvudljuskälla och reflektorer för upplättning av skuggor och konturljus. Om man sedan vill ha fler lampor är det mycket viktigt att de stämmer i färg med huvudljuset man använder, något som är rätt knepigt när det är ljuskällor av olika typ. Det lönar sig inte heller att välja lysrören som är speciellt för fotografering, eftersom de är mycket dyra och bara finns av få sorter. I motsats till vad många säger och tror, kan man få mycket bra ljus också med andra färger än dagsljusrör, om man bara justerar vitbalansen rätt. Så om det blir aktuellt, kan man välja att sätta i samma slags rör som tillskottsljuset man väljer. Det viktiga är att man inte blandar alltför olika färgkaraktärer.

Så på den igen. Prova olika varianter på hur du lägger ljuset, och sikta mot att man ska riktigt känna formen när man ser bilden. Om det finns en chans att på något sätt inkludera skalan, så att man upplever storleken, så kan det också vara bra. Med lite mer luft omkring, blir den "lite mindre", vilket jag tror kan stämma med just den här vasen.

[rolnor]
2013-12-26 11:25
0

Tack för era synpunker, vasen är ca 25cm hög. Jag ska testa med reflektorer, jag tror att det är där jag kan komma framåt med min fotografering.

skogstossan
2013-12-26 12:12
0

Vilken fin vas! Jag är speciellt förtjust i prickarna som påminner mig om rostfläckar. Vasen blir extra intressant att titta på också för att jag inte vet om prickarna hamnat där av misstag eller om dom är en del av designen?  

Jag tycker att bilden är fin. Men precis som någon annan sa så tycker jag att är lite för tajt beskuren. Mer luft på sidorna och mer luft på ovansidan skulle jag vilja ha.

Jag upplever bilden också som lite underexponerad samtidigt som jag inte ser att bakgrunden är svart. I min dator ser bakgrunden grå ut och jag tror att vasen skulle poppa ut riktigt mycket med en bakgrund som var svart om natten.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-12-28 12:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fyller på lite här för att visa hur skillnaden blir när man lägger ljuset mer från sidan och lättar upp skuggsidan lite grann med ett ljus som inte kommer framifrån, utan en liten bit bakifrån från sidan.

Jag gjorde nyligen en hack på min lilla tandtrådsmanick. Det är en Oral-B Hummingbird, och den har slutat tillverkas sedan ett par år tillbaka. Därför finns inte längre några såna huvuden till den som man behöver när tråden har slitits ut.

För att kunna använda vanlig tandtråd i stället för att kasta bort det gamla huvudet från apparaten, gjorde jag ett par skåror i spetsarna av gaffeln som håller tråden, och så satte jag i en skruv längre ned, vid halsen. Då kan jag vira tandtråd några varv kring skruven, dra den upp till spetsarna och över dem genom skåran, och tillbaka till skruven, där jag lindar fast tråden och klipper av.

Lite mer miljövänligt lär det väl bli också, när jag inte behöver slänga en stor plastgrej för att en halv tum tråd har slitits ut. Och dom där refillerna var hutlöst dyra, så det är klart bättre ekonomi att använda den gång på gång och bara byta tråden.

Den första bilden gjorde jag med fönsterljus bara lite snett framifrån och utan någon reflektor eller tillskottsljus från annat håll än fönstret. Den är tillräckligt tydlig för att man ska se vad det är, men om man tittar noga på bilden som bild, så saknar den en del. Gummit som man håller i har små knottror, och de kommer inte fram. Visserligen inte viktigt för just den här bilden, men om man skulle sälja grejer, är det av värde att ha en snyggare bild.

http://ifokus-assets.se/uploads/01f/01f0dcecc64737be08d76cffdda711d2/hacked-oral-b-hummingbird.jpg

Så för att visa hur det blir när man lägger ljuset mer från sidan och sätter en reflektor till att lätta upp skuggsidan och betona konturen, tog jag nu en ny bild, där man kan se knottrorna på gummit och där konturen kommer fram lite bättre, genom att jag har ställt en rakspegel vid sidan åt höger och vridit den så att den kastar ljus mot högersidan av manicken. Det är små saker, och budskapet, det som bilden ska förmedla, var inte beroende av dem, men bilden blev enligt min mening bättre.

[rolnor]
2013-12-28 14:14
0

Jag ser vad du menar, har ett mic-stativ som jag kan fästa en reflektor på, kanske duger med ett vanligt A-4 ark.

Inkanyezi
2013-12-28 14:26
0

Jag tänkte på det där jag nämnde om att kanske sätta i en blomma.

På de två bilderna jag har lagt in här är det skillnad på föremålen som har lagts med, och de har ett visst samband med det som jag ville visa, som är bildens huvudtema, själva hållaren för tandtråd i toppen av Hummingbird-apparaten. Större delen av den nedre bilden visar inte just den detaljen, utan det finns objekt omkring, som har ett samband.

Bilden är inte heller symmetrisk, och det finns en diagonal som löper genom den, eller kanske rentav flera, genom att tandtrådsbehållaren ligger lite slarvigt och inte helt organiserat efter den diagonalen.

Du kan se liknande saker hos skogstossan, att hennes tårta, eller kakfatet, inte alltid är placerad centralt eller fyller bildytan, utan att det finns andra saker, en kaffekopp, ett fat, en gaffel eller lite kaffebönor. Några burkar, eller annat som på något sätt hör till kompositionen. Hos skogstossan är föremålen smakfullt utlagda, och bilden visar inte alltid alla detaljer tydligt, utan de förmedlar mer känslan. Då behöver inte det som är omkring vara överdrivet skarpt, utan det är där just för att man ska känna kaffestunden, för att ge tårtan en historia och berätta den.

Känslan som bilden förmedlar är vad som säljer din vas, inte återgivningens exakthet eller att precis alla detaljer syns väldigt tydligt.

[rolnor]
2013-12-28 19:28
0

Jag förstår, kanske blir det lite annorlunda när jag vill presentera vasen som en produkt i min web-butik, då vill man kanske att fokus ska vara enbart på produkten, om man använder någon typ av rekvisita så kanske det blir lite otydligt vad jag egentligen säljer?

Inkanyezi
2013-12-28 19:47
1

Jag tror inte att det behöver bli otydligt. Det handlar ju om vad man lägger till som rekvisita. Det finns butiker som har väldigt komplett sortiment, som IKEA exempelvis, men också IKEA har ibland artiklar som inte tillhör sortimentet i sina kataloger. Miljöbilder är en sida av presentationen, och en annan är att föra fram produkten isolerat. Man kan ha båda. Bilder kan berätta en historia, och konsthantverk är som jag ser det väldigt mycket mer än bara produkter. Om jag satte upp en webbshop med keramik som jag själv hade gjort, skulle jag presentera mig väldigt utförligt. Jag skulle gärna visa den långa vägen från lertaget fram till att skålen står på bordet. Det är ju en väldigt lång process att göra keramik, och den börjar kanske med att söka leran, att gräva fram den, och att sedan behandla den på lämpligt sätt för att bli formbar så som krävs för den slags keramik man ska göra. Sedan finns flera olika tekniker, varav kanske drejning är vanligast, och det som man så har format måste torka innan man kan fortsätta. Det kan ta veckor. Och när man ska bränna är det inte heller en enkel process, utan först måste man skröjbränna, och då är det viktigt att driva ut allt kristallvatten ur leran innan man höjer värmen till sintring. Man kanske har byggt ugnen själv? Jag har varit med och byggt keramikugnar, det är ganska intressant att visa det. Och när man kollar att man når rätt temperatur, brukade vi använda koner, som viker sig när det är dags. När det så har svalnat kan man måla och glasera, och sedan ska man bränna igen. Om den som ska ha keramikföremålet får tillfälle att se processen, få en uppfattning om den kultur som ligger bakom, vilka färgämnen man har, hur de ser ut innan man har bränt och efter, och får tillfälle att ta del av konsten som den utövas av hantverkare, som vi har gjort i mer än tusen år, så tror jag att man sätter mer värde på vasen, än om man bara ser den som en grej som står på hyllan att köpas. Om man gör vackra saker, tycker jag att man ska presentera dem på ett vackert sätt, och jag tror att hantverket uppskattas mer om man får veta lite mer om det. Den avklädda bilden av det enskilda föremålet ger inte samma känsla för hur vasen kommer att se ut i rummet, hur den kompletteras med blomman. Jag tror inte att det blir otydligt om man stoppar en blomma i den och ställer på en piedestal. Inte när det är alldeles klart att det är lerkonst man sysslar med.

[rolnor]
2013-12-29 11:09
0

Man kan ju tänka sej att ha en sida i butiken där man beskriver processen så som du beskriver, det är helt klart intressant.🙂