Nybörjare som behöver ny kamera
Min gamla digitalkamera är rent ut sagt värdelös sedan ett par år tillbaka, den tar fruktansvärt lång tid på sig mellan foton och det är svårt att få bilder som inte är suddiga. Sedan ett år tillbaka har jag fotat i princip allt med min mobilkamera men tycker bilderna blir gryniga inomhus.
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska vänta, spara ihop och lägga ner en massa på en systemkamera i denna stilen
Eller om det räcker med en kompaktkamera i denna stilen för mig
Det jag tar bilder på är i största grad på mina katter och andra djur och sen lite egopics typ. Vill kunna fånga dem i rörelse och att det blir rätt bra bilder även inomhus i sämre ljus. Först var jag helt inne på Lumixen men så läste jag lite recensioner osv. och känner att jag inte riktigt får rätsida på om den kan vara ett bra köp för en nybörjare som mestadels fotar sina djur hemma men som ändå vill få till några bra bilder utan att de blir suddiga eller dåliga eller om kvalitén inte riktigt når upp till förväntningarna av den. Läst mycket om att det är en fickkamera och att kvalitén är därefter men är verkligen storleken så betydande idag?
Tacksam för input då jag har fruktansvärd beslutsångest och vill inte göra ett "dåligt köp".

Jag ser det som omöjligt att ge dig ett riktigt bra svar, men lite går i alla fall att sålla fram.
- De små µ4/3-kamerorna är mycket bra, och man ser inte skillnad på bilder som har tagits med dem jämfört med det större APS-formatet. De är också mycket snabba till skott mellan att man trycker ner knappen och att bilden tas, så att man inte upplever någon fördröjning.
- - Spegelreflexkameror är större och klumpigare, och de har oftare fel på skärpeinställningen, men när de fungerar som de ska, kan de vara bättre för motiv som rör sig emot eller ifrån kameran, och där fokus följer det rörliga motivet. Det finns ett mellanting i Sonys SLT-modeller, som är värt att fundera över. I det här avseendet, sport, är entusiastmodeller, och särskilt vissa av dem, betydligt bättre än instegskamerorna.
- - Det finns också små kompakta systemkameror med ännu mindre sensor, som är betydligt kvickare, Nikons 1-serie. De är också snabba och följer rörliga motiv. Den lilla sensorn gör att man inte kan ta bilder med kort skärpedjup, som porträttbilder med suddig bakgrund, eftersom öppningen på objektiven också är ganska liten, även om objektivet har hög ljusstyrka.
- - Också kompaktkameror ger skarpa bilder, som exempelvis Nikon Coolpix L27 som kostar 499 kronor på Media Markt just nu. Nackdelen är att det dröjer en stund innan de har ställt skarpt och bestämt sig för att ta bilden, och då kan djuret ha tröttnat och hittat på annat. Kameran du pekar på hos cdon tillhör den kategorin.
- - Den stora fördelen med systemkamera för att ta djur och barn och annat som ändrar attityd medan man står där och velar med kameran, är att systemkameran knäpper direkt när man trycker ner knappen.
- - Och nej, inomhus kan man inte ta skarpa bilder av sånt som rör sig, om man inte använder blixt, inte ens om man har ljusstarkt objektiv och en kamera med mycket bra sensor. För att få bort känslan av blixtfoto bör man då ha en blixt där ljuset kan kastas åt ett annat håll än framåt, en separat blixt med vridbart huvud, så att man kan studsa ljuset mot en vägg eller annat för att få snyggare ljus.
kan lägga till att jag såklart vet att det inte är kameran som gör allt. Är intresserad av att fotografera och ska lära mig mer kring det så att jag förhoppningsvis kan blir bättre på det.

#2 Diskussionen om att det är fotografen och inte kameran behöver vi inte ens nämna, men det kan vara bra att veta, när man skaffar sig en kompaktkamera, om den går att ställa manuellt. Alla systemkameror däremot har både alla manuella funktioner och ett auto-läge där kameran sköter allt det tekniska, så att man kan koncentrera sig på bilden.
Valet handlar kanske mest om att kameran ska kunna fyra av precis när man trycker ner knappen och inte vänta tre veckor fjorton dar eller så, och inte ens en halv sekund, utan precis i det ögonblick man trycker ner knappen. Det utesluter alla kompaktkameror, även om Casio har en serie kameror som kan göra samma trollkonst som Nikon 1, att spara bilder också innan man tryckte ner.
Men man måste acceptera att det faktiskt inte går att få verkligt kort exponeringstid eller snabb autofokus när ljuset är svagt. Vilken kamera man än väljer, kan man inte få skarpa bilder när motivet rör sig utan att det är mycket ljus. Inomhus betyder det att man måste använda blixt, och om man också vill ha snygga bilder, så ska det vara en blixt som går att rikta åt olika håll, en som är ljusstark och som har vridbart huvud.
Köpte min nya kamera för ett par dagar sedan, blev en Nikon S1😃