Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2035 ggr
[Teddies matte]
2013-12-23 20:05
0

Prissättning

Har blivit ombedd att ställa upp som studentfotograf i vår och undrar hur mycket man skall ta betalt som icke-yrkesfotograf? Någon proffsfotograf är jag ju alltså inte men visst kan jag fotografera helt okej ändå. Bilderna kommer de få som digitala och fotograferingen kommer ske utomhus. (Om det är av intresse så kommer bilderna tas med en Canon 70D + Canon 50/1.4 och Sigma 17-50/2.8)

Praefatio
2013-12-23 21:16
0

Vill de betala per arbetstimme eller per bild? Kommer du att efterarbeta bilderna eller ej?

Jag gör då och då småjobb i en helt annan bransch. Har mycket lång erfarenhet och mycket specialkunskaper, har även arbetat i branschen innan men är så att säga inte officiellt utbildad yrkeskvinna vid något läroverk. Jag brukar ta 100-150 kr/timmen för dessa jobb beroende på hur väl jag känner personen (100 kr=kompispris).

Du säger att du kan fotografera "helt okej ändå", vilket inte säger så mycket, men jag tänker som så att ingångslön på många jobb som inte kräver utbildning brukar ligga på runt 80 kr/timmen efter skatt. Där har du så att säga något slags grundidé för vad du skulle kunna ta ut, så får du anpassa det som du själv vill. Tips är dock att använda timpenningen för att räkna ut ett fast pris istället. Det är lätt att bli oense i slutet ("Jamen, du stod ju och åt tårta i 30 min, sedan åkte du ju med oss till festplatsen, det tog minst 30 minuter…" osv.).

[Teddies matte]
2013-12-23 21:22
0

#1 Fast bara 100 kr i timmen för en studentfotografering skulle vara väldigt oschysst mot andra fotografer. En del fotografer tar ju runt 2000 kr för en timmes studentfotografering.

Bilderna kommer efterbehandlas, är inte helt säker på om jag skall ta betalt per timme eller per bild, fotograferingarna kommer räcka ca 1 timme per styck.

Praefatio
2013-12-23 21:49
0

Folk som tar 2000 kr i timmen för studentfotografering har betydligt, betydligt dyrare utrustning än du har, och fotograferar betydligt bättre än "helt okej ändå". Nu vet jag inte om det var jantelagen som fick dig att skriva så, jag hittar inga bilder av dig bortsett från de tre i ditt album. Kanske söker jag dåligt, kanske är du riktigt, riktigt duktig och då kan du helt och hållet bortse från det jag skriver. Men att som duktig hobbyfotograf med en helt okej hobbykamera tänka att man kan ta ut ens i närheten av samma pris svart som en utbildad kanonfotograf med proffsutrustning tar vitt… Det känns ju inte rimligt, tycker jag.

Om det är oschysst eller ej beror ju helt på om du är ett hot på marknaden för de professionella fotograferna som lever på sitt arbete. Har du samma kunskap och förmåga som de, då är det givetvis helt fel att ta ut så lite. Men annars… 

Men visst, 2000 kr vitt är ju runt 1200 kr efter skatt (slarvigt räknat) så där kan du ju börja räkna om du vill utgå ifrån det. Börja med att dra av en rimlig summa för skillnaden på din utrustning gentemot utrustningen de använder, och se var du hamnar. Se om det känns rimligt.

Du skriver ju själv att du är egenföretagare inom hund. Det går ju förmodligen inte att jämföra tjänsten du erbjuder dina kunder, med att Lotta som är duktig på hundar får en slant för att hon hjälper sin mammas jobbarkompis med samma tjänst. Lotta är knappast ett hot mot ditt företag och kan såklart inte ta ut i närheten av det du gör :) Speciellt inte som du i din timpenning ska räkna in diverse avgifter och grejer.

[Teddies matte]
2013-12-23 21:56
0

#3 Fast med min utrustning kan jag ändå ta helt bra bilder, 50/1.4 är det många yrkesfotografer som använder, normalobjektivet är ju heller inget skräpobjektiv och kameran kanske inte är en fullformat, men helt duglig ändå, inte helt ovanligt heller med yrkesfotografer som använder 7D:n/70D:n har jag märkt. Däremot har jag inte tänkt mig så höga priser utan det var ju bara ett exempel på vad yrkesfotografer kan ta, men för 100 kr kommer jag inte ställa upp på några studentfotograferingar.

Ja, det är ju alltid ett hot att fotografera för billigt när det gäller sådana här fotograferingar eftersom de annars skulle gått till en "riktig" fotograf, men nu vill de ha mig istället.

Praefatio
2013-12-23 22:21
0

#4 Som sagt, du gör som du vill, nu har jag sagt vad jag tycker i alla fall!

"Ja, det är ju alltid ett hot att fotografera för billigt när det gäller sådana här fotograferingar eftersom de annars skulle gått till en "riktig" fotograf, men nu vill de ha mig istället."
Jag förstår hur du tänker men håller inte riktigt med dig. Om budgeten inte håller för 2000 kr i timmen så kommer man ju inte anlita en sådan fotograf oavsett, om man då inte får tag på en okej hobbyfotograf som man har råd med så be man ju de som är där att fota istället. Personen som anlitar en hobbyfotograf och personen som anlitar proffset tillhör knappt samma målgrupp.

[Teddies matte]
2013-12-23 22:24
0

#5 Men vem har sagt att dessa personer inte skulle ha råd med en yrkesfotograf? Dessa personer kommer annars gå till en vanlig fotograf om jag inte fotograferar dem, men de känner till mig, och gillar mina bilder, vissa av dem har jag fotograferat tidigare, och vill därför anlita mig. Jag är ingen yrkesfotograf, men det betyder inte att mina bilder är dåliga. Jag gör lite fotouppdrag nu som då, men jag har det inte som huvudsakligt yrke, fotograferingen är mer som en hobby, men det behöver ju inte automatiskt betyda att man skulle vara mycket sämre?

Praefatio
2013-12-23 22:33
0

#6 Som jag sa i #3 så kan du ju i så fall bortse från det jag säger. I trådstarten säger du ingenting om din kunskap eller erfarenhet mer än att du "kan fotografera helt okej ändå". Det vaga och självkritiska uttalandet tillsammans med att jag inte kan hitta några direkta exempelbilder på iFokus, dvs. omöjligtvis kan se vilken nivå bilderna ligger på utan måste lita på precis de ord du skriver, gör såklart att jag hellre ger dig ett lågt prisexempel och ber dig fundera själv.

Hade jag anlitat min favoritfotograf, som inte betalar moms utan har foto som annars obetald hobby och som inte heller har fotoutbildning men vars stil jag älskar, för en student eller liknande, så hade jag utan att blinka betalat 800 kr i timmen plus resa, ev. boende och all mat på fotodagen.

[Teddies matte]
2013-12-23 23:04
0

#7 Jag har inte någon direkt koll på vad andra skulle sätta för nivå på mina bilder, jag tycker jag tar okej bilder och de jag fotograferat gillar mina bilder, folk tycker jag är en bra fotograf, men jag är väl rätt kritisk av mig.

Skall se om jag lyckas länka till några bilder från porträttfotograferingar. http://s1371.photobucket.com/user/Teddiesm/library/?sort=3&page=1

HellviHumle
2013-12-23 23:17
0

2000 kr blir inga 1200 efter skatt. De 2000 ska bekosta utrustning, ev lokal, semester mm. Även om de 2000 skulle beskattas fullt ut, så ska ju även avgifter betalas, så det blir nog inte mer än 700 - 800 kvar.

HH

Praefatio
2013-12-23 23:18
0

Eftersom de som ska ha bilderna vill ha dig personligen så väger ju det in, så du borde prata med dem om hur de har tänkt sig.

När jag ser nämnda favoritfotografs bilder så väcker de något slags sällsam känsla i mig, formspråket i dem slår an en känslomässig sträng i mig så att jag blir alldeles rysig. När jag har visat några av dessa bilder för min fotolärare (i ett fotoprojekt) så sa han att "Ja, hon är ju duktig, men jag kan ju inte påstå att jag älskar bilderna eller att de säger mig någonting speciellt." Han skulle såklart inte betala lika mycket som jag för att hon skulle fotografera en händelse i hans liv.

När jag tittar på dina bilder så är det likadant för mig som för min lärare. Ja, de är fina bilder, men de berör mig inte direkt och min "känslokalla" prissättning blir förmodligen väldigt olikt deras emotionella värde. Och det är ju de som ska betala!

Praefatio
2013-12-23 23:21
0

#9 Jag vet, men eftersom jag inte är fotograf och inte vet vilka omkostnader som täcks av de 2000 kronorna, så fick jag dra till med vanlig skatt och tillägga att man skulle dra av pengar för utrustning och avgifter 🙂 Höga priser genererar sällan hög timpeng, och som utomstående är det svårt att förstå ibland. I min expertisvärld, hästvärlden, är det vanligt - hovslagaren som kostar hästägaren 500 kr/timme får ut en vanlig knegar-timpenning i lön.

Paltn
2013-12-24 16:59
0

Halverst offtopic men måste bara ge en eloge för bilden med tjejen i det höga gräset #8 Mycket bra bild!

// Paltfan

[Teddies matte]
2013-12-24 17:46
0

#12 Tack så mycket! Den bilden gillar jag mycket också.

hydman
2013-12-25 12:23
0

Jag är ganska säker på att kunden vet, eller i alla fall har en uppfattning om, vad hon vill betala. Om Ni inte diskuterade detta när Du fick uppdraget skulle jag betrakta detta som ett gratisjobb.

[Teddies matte]
2013-12-25 12:26
0

#14 Kunderna vill att jag bestämmer. Att göra studentfotgraferingar gratis kan inte vara särskilt snällt mot yrkesfotografer.

hydman
2013-12-25 12:39
0

Vågat av kunden att köpa upp sig på fotograf utan att veta vad det kostar…

[Teddies matte]
2013-12-25 12:41
0

#16 Annars går de till en vanlig fotograf så särskilt vågat är det väl inte.

hydman
2013-12-25 12:47
0

#17 Men en vanlig fotograf säger väl vad det kostar. Innan man ger dem uppdraget?

[Teddies matte]
2013-12-25 12:50
0

#18 Ja, men jag kommer ju inte ta lika höga summor som en vanlig fotograf heller. De vill att jag skall ta deras studentbilder, sedan vad det kostar spelar inte så stor roll.

uffelarsen
2013-12-25 13:15
3

Snacket om vad en "proffsfotograf" tar eller inte är lite dum, om jag hjälper grannen att fixa med bilen skall jag då ta 1000:-/tim för att en verkstad tar 1200:-???  Om dom vill betala vad du vill ha så grattis, om inte så ……Jag tog en titt på dina bilder och jag kan tala om för dig enligt min smak att dina uppvisade bilder är just bilder , är detta dom bästa eller bara några som du lade upp som bildexempel? Det är inte vad hobbyfotograferna tar betalt som är problemet det är vad dom tar betalt i förhållande till vad dom levererar. Ett foto som man tar på ett dop eller bröllop/student eller annan högtid skall tålas att ses på resten av livet. Du blir inte en bättre fotograf bara för att du tar ett högre pris. Var lite självkritisk, titta på alla dina bilder inte bara dom som du visade. Tänk dig igenom om du klarar av att ta dom önskade bilderna under gällande omständigheter(utrustning/kompetens) om allt är ja hittills då tittar du på vad du tycker är ett rimligt pris för ditt jobb svårare än så är det inte. Vad du tar betalt för ett fotojobb är helt upp till dig . Känner du att du lätt fixar till dom bilderna kunden vill ha så kör på :-) Jag har sett lätt över 100000 foto och man ser saker annorlunda på ett foto jämfört med när man började, många av mina bilder som jag tyckte var fina är plötsligt inte riktigt lika fina idag.

Lycka till

<uffe