Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 772 ggr
FormerMazda
0

Instegsbilder som ny medlem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Ny medlem här på foto.ifokus, ivrig sådan också.

Älskar att fotografera och är riktigt intresserad av tekniken kring det också. Min utrustning i dagsläget sträcker sig till en Canon EOS 300D med 18-55mm objektiv, samt ett 75-300mm lånat objektiv. Sen har jag stativ och en speedlite 550EX. Och en trådutlösare till kameran. Jag skulle vilja byta upp mig i kamerahus till en 20D i framtiden, men det lär dröja. Sen vill man ju ha en flotta av objektiv och studioblixtar förståss, men men..

Igår var jag i Brahehus och fotade en del, tänkte dela med mig av två bilder som ni mer än gärna får kommentera. De är tagna i färg, och sedan i Photoshop har jag skalat ner dom, gjort ram och gjort om dom till gråskala. Sedan ökat på kontrasten lite för att få mer liv i det svarta. Första bilden har ett färgat inslag dock..

FormerMazda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild:

Robert
0

FormerMazda, härligt intro! Välkommen och jag hoppas att du kommer att trivas här.

Bra jobbat med bilderna, och jag ser att du tar dig tid till att tänka igenom dom innan du tar bilden. Efterarbetet i ps är bra.

#0, jag skulle ta bort lite av förgrunden, lite död yta där. Fint placerat av personen i bild, snyggt jobbat.

#1, dörren tycker jag är placerad för mycket i centrum och det är död yta till vänster. Jag skulle ta bort mer utav den döda ytan eller ha vridit kameran mer när jag tog bilden som för övrigt är fin.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

FormerMazda 

Det är något speciellt med svartvita bilder innehållande stenmaterial. Jag tog en bildserie nere i glimmingehus för många år sedan som inger lite samma känsla som dina bilder ovan.

Jag gillar kompositionen i båda bilderna och speciellt #2 väcker min nyfikenhet. Vad för mörkt kan dölja sig där nere i "moria"? I bästa fall en övergiven potatiskällare… :)

Välkommen hit till sajten!

// staffan

FormerMazda
0

Tack för berömmen man får! Det ger en ju lite extra lust att fota mer! Och tack till Robert som jag gissar vet vad han pratar om. Vill ha kritik, men då konstruktiv sådan så man vet vad man ska göra bättre till nästa gång. Enda sättet att lära sig ju! Och precis sån kritik ger du Robert. Tack igen!

Egen kommentar om #1 är att jag ändå ville ha med den lilla muren till vänster om dörren, så möjligtvis att man skulle ha beskurit lite till höger om dörren för att få den ur centrum. De här bägge bilderna är inte besurna alls kan tilläggas. #0, nu så här i efterhand kunde jag väl ha struntat i att vilja ha med "stenborden" i förgrunden, beskurit lite kanske. Någon som sett att min blonda modell har kvar sin blonda färg på det svartvita? Syns bättre på de oskalade korten iofs.

#3: Har man inte nåt mystiskt med i bilderna man tar så blir de inte i närheten av så intressanta som de kan bli.

Robert
0

#4, stenborden är okej, skapar en bas till bilden, men jag tycker man kunde ta bort lite av marken framför. Kul att du kan ta till dig utav kritik, inte alla som kan det utan tar åt sig kritik personligen.

Robert

Niklas
0

#0: Jag ser att du rent formellt inte är medlem i foto.ifokus.se än. Du måste klicka på länken "Lägg aktuell sajt till favoriter" nedanför listan med "Mina sajter" till höger. När du har gjort det är du medlem här. :-)

Vi skulle nog behöva förtydliga det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mihe
0

Välkommen FormerMazda :-)

Kul med svartvita bilder, inte så vanligt här upplever jag.

Min favorit är den första med den mystiska kvinnan i fönstret. Härligt med dramatiska bilder. Personligen - saknar jag det här.

Mvh/mihe

FormerMazda
0

#5 Läste o en kille som inte var lika nöjd över att få kritik. Men vill man bara visa sina bilder så akn man väl skapa en hemsida för dom då. Det här är väl till för att få och ta åt sig av kritiken? 

#6 Fixat! Tack för upplysningen! Hade inte en aning om det.

#7 Tack mihe! Som jag sa tidigare så måste man nästan ha nåt sånt där mystiskt eller bara en liten avvikande detalj för att få ett sånt kort att bli mer spännande.

Niklas
0

#8: Välkommen som medlem då! ;-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning