Vilken systemkamera?
Hej!
Jag har fotat i fem år med min kamera Canon EOS 1000D. Under det senaste året har mitt fotointresse ökat och jag fotar nu dagligen mestadels till min blogg. Det jag fotar mest är bitar ur mitt mitt vardagsliv så som porträttbilder, stunder med mina vänner, detaljbilder på mat och omgivning. Även mycket kvällsbilder under middagar och fester där ljuset inte är det bästa.
Jag har grundläggande kunskaper i inställningar, men jag är långt i från ett proffs. Kameran jag har just nu ger inte färgerna rättvisa, så det är något jag verkligen söker i min nya. Dessutom vill jag gärna kunna filma med kameran.
Jag tänker förutom kamera även investera i ett bra objektiv. Ett som passar sig för främst porträttbilder och som ger bakgrundsoskärpa.
Vilken kamera och objektiv skulle ni rekommendera? Det jag max har råd att lägga är 8000kr. Canon eller Nikon spelar ingen roll alls :)
Tacksam för svar!! :)
Jag gick från EOS 1000D till EOS 550D
Det är i princip samma kamera men 550D är mer exlusiv, du kan filma (bra kvalité) du har bättre ISO osv.
Jag är störtnöjd med uppköpet. Köpte kameran ny tillsammans med tillhörande blixt för ca 7500kr för något år sedan så priset ligger ju under det idag.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Canon EOS 7D verkar säljas billigare på flera ställen nu, finns säkert även att köpas begagnat, kan vara värd att kolla in.
Canons 50/1.4 är ett bra porträttobjektiv. Det ganska nya Canon 40/2.8 kan också vara en idé om man inte vill lägga ut så mycket pengar.
Vad har du för objektiv och tillbehör till din 1000D?
Har du samlat på dig en hel del grejer som kan ärvas av en nyare Canon så är det ju fördelaktigt att fortsätta med just Canon.
Att färgerna inte blir bra är inte säkert att det beror på kameran eller objektiven utan att omgivningen är just grå och tråkig. Har du testat och jämfört med en annan kamera också vid samma tillfällen?
Att gå över till RAW och en genomkörare i ett redigeringsprogram kan ibland verkligen få till bra sting i bilderna som annars kan kännas lite matta och tråkiga.
Men som ovan nämnts, ta en titt på ett fast objektiv på runt 50mm. Det kommer ge skara porträttbilder till relativt liten peng. Även användbart till landskapsfotografering m.m. Om du läser guider på objektiven så nämner de också vilka bländare som objektivet är som skarpast också. Kör på dessa bländare om möjligt om inte skärpedjupet är avgörande.