Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 3614 ggr
skogstossan
3

Veckans foton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte dela lite bilder av dom bakverk jag gjort i veckan. Här kommer första bilden som är en tårtbild:

bakministeriet.blogspot.com

skogstossan
1

Här kommer en juldrink med mörk rom, glögg och Trocadero:

skogstossan
1

Här kommer en passionsfruktskola som jag gjorde igår:

leemland
0

Det ser riktigt gott ut :) Juldrinken ser nog smaskigast ut :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

skogstossan
1

#3 Ja, den var supergod. Slank ner som piggelin!:) 

Saffran- och romsnurror har jag bakat också:

pellepiano
0

Jösses, har aldrig sett en originellare tårta. Strålande.

Inkanyezi
0

Nu har jag tittat igenom en del av ditt bildflöde på SnapWidget. En del är så otroligt vackra att det nästan gör ont. Påminner om gamla holländska mästare. Jag är djupt imponerad, inte bara av dina bakverk, utan också av bilderna.

Sånt håller mig faktiskt uppe. :-)

skogstossan
0

#5 Haha! Vad roligt! Precis det sa min svärmor också. Jag tänkte inte alls så när jag gjorde tårtan. Däremot tänkte jag kanske lite att jag skulle gå in och söka i mig själv efter inspiration. När jag gör det så blir färgvalet lätt grönt och vad är bättre än att kombinera grönt med rosa? Inte mycket tycker jag. Även om jag skulle kunna komma på ett par färger till som skulle kunna vara fina till den här gröna färgen. Tex, brunt och lila. 

#6 Snapwidget? Det hade jag aldrig hört talas om innan du postade länken. Men det verkar vara dom bilderna som jag postat på Instagram. Men där har jag lagt ut en del skräp också.

"att det nästan gör ont" är vad jag är ute efter. Inte så att det är precis det jag suktar efter i själva fototillfället men dom gångerna jag blivit ställd mot väggen för att svara på frågan om vad vill med mina bilder och bakverk så svarar jag alltid att jag vill "att det ska göra lite ont".  

Jag inspireras väl lite av sådant som jag själv tycker är tilltalande från film, musik och konst. :)

Inkanyezi
0

Jo visst är det Instagram. Det var en del bilder där som jag inte hade sett förut.

Några av dem är helt otroliga, trompe l'oeil, som Cattleya, men också många andra. Den här senaste ser ju nästan ut som om den vore gjord av sallad. ;-)

skogstossan
0

#8 Vad betyder "trompe l'oeil"? Har jag aldrig hört förut? 

Ja, det har du rätt i. Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna tolkas som sallad. Men nu då du säger det så är det väl nästan det enda som man kan tolka det som.:)

Inkanyezi
0

"Trompe l'œil" betyder lura ögat, och det är en term i konsten, där man gör något så verklighetstroget i bilden att det ser verkligt ut. Målande konstnärer använde ofta tekniken att visuellt låta en del av målningen släppa från bakgrunden, så att man uppfattar bakgrunden som verklig och att duken har lossnat från ramen. En modern variant var när en stor bild av ett hål ner i underjorden klistrades på Sergels Torg.

Det förekommer också målningar av fönster som ur vissa vinklar ser ut som ett verkligt fönster, och att det man ser genom det är utsikten, eller att man målar en dörr på en vägg, så verklighetstroget att det ser ut som om det är en dörr där.

Om du söker på "trompe l'oeil" och tittar på bilder, så ser du.

Hos dina bilder är det närmast att sockerblommor ser äkta ut och att volangerna inte heller ger intryck av konditorjobb.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trompe_l%27%C5%93il

Ylva-Li
0

Måste fråga. Är allt ätbart på tårtan? 😃

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

skogstossan
0

#10 Ja, just det! Begreppet togs upp i någon annan tårtbild jag postade för länge sedan. 

Jag strävar aldrig efter att göra verklighetstrogna sockerblommor. I sockerblomsvärlden kan man säga att det finns två skolor. Den ena förespråkar och gör blommor som är botaniskt korrekta medan den andra skolan lär ut att alla konstnärer som sysslar med sockerblommor har "artistic licence" att använda för att ge blommorna karaktär och personlighet. Det roliga med detta är att dom sockerkonstnärer som använder "artistic licence" när dom skapar sockerblommor är dom som får fram blommor som av andra upplevs som mest verklighetstrogna. Medan jag upplever att dom botaniskt korrekta blommorna ser alldeles för stela och begravningsaktiga ut. :) 

#11 Jag gör sockerblommor på floristtråd och därför räknas inte mina blommor som livsmedel. Jag brukar sticka ner sugrör i tårtorna som jag fäster stjälkarna i. Men bladen är gjorda i ätbart material som påminner om marsipan. Blommorna håller sedan för alltid så när tårtan är uppäten kan man spara sina sockerblommor i en vas. 

Annars är allt på mina tårtor ätbart förutom när jag gör frigolittårtor för att öva och för att använda till mitt portfolio som jag för tillfället håller på att bygga upp. Denna "tårta" är en frigolittårta men det som Inkanyezi tycker ser ut som sallad är helt ätbart och volangerna är färgade med ätbar färg. 

###

bgtommyalm
0

Jag har inte fler superlativer för att beskriva dina bilder. Som #6 skriver så ger färgerna ett intryck av de gamla klassiska målarna i sin färgstämning och tonvalet. Du har gjort en enastående resa inom fotokonsten.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

skogstossan
0

#13 Tack så hemskt mycket för komplimangen bgtommyalm! För ett och ett halvt år sedan skulle jag aldrig i min vildaste fantasi kunna föreställa mig att jag skulle fastna för att fota bakverk.

Ylva-Li
0

Ah! Tack för svar. :D
Jäkligt coolt!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

skogstossan
1

#15 Det blir en extra upplevelse att skära upp tårtbitar med en volangtårta då det knastrar så roligt.;)

JNN
0

Jag ställer in mig i hyllningskören, och det mesta är ju redan sagt, hittar inga nya superlativ…. Strålande bilder helt enkelt som gör att det vattnas i munnen av sötsug! 🙂