Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 932 ggr
maijasjodin
2013-12-14 12:47
0

systemkamera

Hej!

jag är helt ny inom det här och kan inte mycket.. X)

Men jag vill kunna ta bra bilder med bra skärpa. Kommer väl mest fota mina djur och natur osv. Den behöver väl inte vara den absolut bästa, men eftersom att jag inte är så bra på inställningar (än) så vill jag kunna ta bra bilder med autoinställningar. :) Så vilken kamera är att rekomendera?

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Niklas
2013-12-14 12:51
2

Behöver du en systemkamera om du ska använda automatik? Det låter som om du har mer glädje av en kompaktkamera. Det stora vinsten med en systemkamera är att man kan ställa in allt manuellt. Dessutom är kompaktkameror mindre och lättare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

maijasjodin
2013-12-14 13:13
0

Till en början så hade jag tänkt det. innan jag lärt mig. Men vad innebär en kompaktkamera?

maijasjodin
2013-12-14 13:47
0

har kollat upp kompaktkamera nu. Men vill nog hellre ha en systemkamera.

Fabhellmyrs
2013-12-14 17:32
0

Hej, jag skulle rekommendera en canon eos 1100d, jag hade en sån för ett litet tag sedan men har nu bytt upp mig till en canon eos 6d. Väldigt bra var 1100 d , skall sälja den nu om du skulle vara intresserad.

[Söder om söder]
2013-12-15 09:11
0

Hej Jag skulle rekommendera en hybridkamera, typ Canon G11. Smidigare, än en systemkamera men innehåller systemkamerans alla funktioner. Då kommer kameran med ut, och du använder den och därigenom lär dig plåta. Sedan nämner du att du prioriterar skärpa. I dag fin inga oskarpa kameror. Allt ligger hos fotografen. Stativ och självutlösare. Då blir det skarpt. Även om du plåtar med mobilen. Sedan kan du trycka på lite extra i datorn efteråt. Lycka till

Inkanyezi
2013-12-15 10:55
0

Jag håller faktiskt inte med Söder om söder.

Sant är att alla kameror ger skarpa bilder, men det finns skillnader, och jag tror inte heller att det är bra att öka förvirringen med termer som "hybrid". Canon Powershot G11 är inte någon hybrid, utan den är också en kompaktkamera, om än ganska avancerad, med fler möjligheter än många andra.

Kompakt kallar vi alltså kameror som är små, och där man inte kan byta objektivet. Många av dem är så små att man kan ha dem i en ficka, medan en del, som G11, är lite större, men ändå ganska lätt kan bäras i exempelvis en bältesväska. Alla kompaktkameror får plats bland läppstift och smink och annat också i en liten handväska. Det finns också kameror som på nästan alla sätt liknar kompaktkameror, men som är större och klumpigare, för att de har ett stort objektiv med väldigt stort zoomomfång.

Man kallar kamerorna kompakta för att de är små och kompakta. De som är större, med stort zoomomfång, kallas ibland "hybrid", för att de ytligt liknar systemkamerorna.

Systemkamera innebär att man kan byta objektivet, och det finns ganska många olika varianter, men när man vill fotografera djur är kanske inte det viktigaste att det går att byta objektivet. En jättestor skillnad mellan system- och kompaktkameror är att systemkameran är snabbare på att ställa in skarpt och att kortet tas precis när man trycker ner knappen. Om man har en kompaktkamera (eller långzoom - "hybrid"), så dröjer det en stund från att man har tryckt ner till att kameran knäpper. Då kan råttan ha tröttnat och hittar på något annat, så att den kanske inte ens kommer med på bilden.

Till djur kan det vara bättre med en systemkamera än en kompakt.

Det blir skarpa bilder med alla kameror, precis som Söder om söder säger, men om kameran väntar en halv sekund med att ta bilden när man har tryckt, kanske man inte blir nöjd.

Det finns också väldigt små systemkameror om man vill ha en som är liten, och de kommer från bland annat Nikon, Olympus och Panasonic. Nikons är rätt dyra, medan vissa av modellerna från Olympus och Panasonic är betydligt billigare. De billigaste av dem har inte någon sådan sökare som man sätter ögat intill, utan man använder skämen för att komponera bilderna. Spegelreflexkameror finns också med lågt pris, och de har en sökare där man tittar direkt genom objektivet.

Alla kameror har auto, så det är inget du behöver fundera över.

Gå gärna till en större butik och titta på vad som finns och vad som kan passa din budget, och kom gärna tillbaka med fler frågor.

hikaru
2013-12-15 12:11
1

Jag skulle rekommendera en nybörjarkamera om du vill köpa systemkamera. Canon 1100D är perfekt.

//Sara

hikaru.se