Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
Fabhellmyrs
2013-12-13 12:27
2

Canon eos 6d

Hej, jag har precis köpt en canon eos 6d och har en fråga, är det någon som vet hur man får fokus på två punkter t.e.x om två personer står bredvid varann då vill man ju inte att det är bra skärpa på en och oskarpt på en. Jag köpte den i Bankok, Thailand igår för 9200 GRYMT BILLIGT

ru4real
2013-12-13 13:53
0

Du fokuserar på den ena personen, håller ner/kvar avtryckaren och sen komponerar om bilden. Detta funkar alltid. Det här står nog även i manualen t kameran.

2 fokuspunkter känns som en dålig lösning.

Martin
2013-12-14 12:01
0

Ibland kan man ju faktiskt vilja det, att den ena blir skarp och den andra inte skarp.

Om inte båda blir skarpa får du ändra skärpedjupet för då har du för kort skärpedjup.

#1 Nej, det där lär inte fungera. Har du två personer som står på olika avstånd från dig så kan du inte låsa på den ena och komponera om och sedan få den andra skarp också.

mvh Martin

[PeterWem]
2013-12-14 12:29
0

komponerar man om ska man veta att man även flyttar skärpeplanet eftersom avståndet från dig, A, till B inte är detsamma som avståndet mellan dig, A, och C när du rätar upp kameran igen.

Inkanyezi
2013-12-14 12:45
0

På en del av Canons modeller kan man välja flera fokuspunkter, för att kameran ska kunna beräkna hur skärpedjupet ska täcka dem och välja bländare därefter. Jag vet inte om den finessen finns på 600D, men jag tycker att den är lite knasig, eftersom den leder till tanken att man skulle kunna ha flera föremål på olika avstånd samtidigt i fokus, vilket inte går annat än om de alla ligger i skärpeplanet (som kan ligga i en annan vinkel när man har tilt).

Men kolla gärna i bruksanvisningen om det finns en sådan funktion i 600D. Den kan ju vara användbar, genom att man i så fall inte själv behöver fundera över skärpedjupet.

ru4real
2013-12-14 16:22
0

Nu tog jag ju för givet att båda stod på samma avstånd.

[PeterWem]
2013-12-15 11:15
0

Det är det som är grejen.

Två personer står bredvid varandra. Du står framför de bägge. Du vrider dig och med centrumpunkten fokuserar mot den högra personen. Du låser fokusen och vrider upp dig igen så att du får med bägge personerna i bildrutan igen. Nu ligger fokusplanet fel i förhållande till ansiktena.

Ta och kika på de här tre klippen. Väl beskrivet. 30 minuter in i första klippet.