Foto iFokus

Foto

Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1366 ggr
Mizzon
0

Hjälp med bild!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt att fixa en förstoring i julklapp till ägaren av "min" häst. Har en bild som jag gillar, men vill göra den bättre. Jag har två variationer av den + orginalet. Tänkte be om lite råd om vilken eller om någon vill hjälpa mig göra den bättre. Det är ingen photo of the year, men jag gillar den jätte mycket ändå av någon anledning. 

Plz help! <3

Mizzon
0

ex nummer 2

Mizzon
1

orginalet

Inkanyezi
0

Jag tycker inte att någon av de tre bilderna är väl behandlad, och den särklassigt sämsta är den första, som har tydliga skärpningsartefakter, eller möjligen visar ett misslyckat försök till selektiv uppljusning.

Bilden är underexponerad, ungefär ett och ett halvt steg, och om man vill korrigera det, kan man höja kontrasten i den genom att flytta vitpunkten. Det kommer att göra skylten till höger urfrätt och även lampan i taket, så dem kan man med fördel skära bort om man tycker att det blir störande att de klipper vid ändrad vitpunkt.

När man har justerat vitpunkten och eventuellt beskurit lite för att få bort de ljusaste delarna som drar till sig blicken, kan man öka separationen något lite i det allra mörkaste, så att lite av hästens form kommer fram. Det måste göras mycket försiktigt, för att man inte ska få en blaskig bild med mycket brus.

Om en sådan flyttning av vitpunkten leder till att bakgrunden uppfattas som väl ljus efter beskärning, kan man i efterhand lägga på vinjettering, ungefär som i den ursprungliga bilden.

Jag tycker inte att den blir bättre i svartvitt än färg.

Mizzon
0

Jag är inte ute efter en perfekt redigering, utan nått mer än "bara en bild" Annars hade jag skämts över att lägga upp iallafall första bilden :P 

Jag vet inte riktigt VAD det är jag vill ha, eller hur jag tänker :P Men eftersom bilden som original  är en relativt kass bild fotomässigt så vill jag göra nått annat med bilden för jag gillar den ändå :)

Inkanyezi
1

Här är ett exempel där jag har gjort allt som jag nämnde utom att vinjettera.

Man skulle också kunna klona bort ett par ljusa fläckar, dels på väggen, dels nere i sanden och också den lilla ljusa kanten som syns invid hjälmen, men jag har inte gått in på något finlir här utan egentligen bara rättat till kontrasten. Det går att få den lite ljusare utan att den blir väldigt blaskig, men bruset kommer fram mer tydligt när man ljusar upp den, och det är risk att väggen blir ljusare än man egentligen skulle vilja. Därför kan det vara bra att lägga på vinjettering.

CandeFan
2

Närbild?

Mizzon
0

#5 Den är jätte bra :) Men jag är mest ute efter svartvit, eftersom den innehåller många färger redan och kan bli "kladdigt" som tavla. 

Den ska vara diskret men ändå ta uppmärksamhet

Inkanyezi
0

Resultatet blir bäst om du utgår ifrån kamerans fil, helst om du har råfilen och behandlar den i råkonverterare. Bilden som du har lagt upp är inte direkt från kameran, utan någon mjukvara har krympt den. Kvalitén bevaras bättre om man tar kamerans ursprungliga bild som utgångsmaterial.

Mizzon
0

Du menar RAW? jag har tyvärr inget program som hanterar RAW :/ Annars så är kortet uppladdat direkt ifrån minneskortet för det ska vara orginalet

Inkanyezi
0

Det spelar ingen roll om du laddar upp "direkt från kameran" om filen är större än 2000 MB, för då kommer iFokus att krympa den för att inte ta för stor plats. Bildfilen är inte direkt från en kamera, eftersom dess namn inte stämmer med namnet på bildfiler från kameran. Det som ligger här är en mindre bild än den som kommer från kameran. Bilden här är två megapixel, och din kamera har tolv.

Och när kameran köptes följde det med program för råfiler. Man kan också hämta det hos Canon.

Andina
2

Bilden har en känslomässig betydelse för dig, och det är viktigt! Det är ju också en stor del av bilden som du vill förmedla till mottagaren av bilden. Så den biten är viktig.

Jag tänker att du kan leka lite med ljuseffekter (strålkastare, omni m m) lite försiktigt. Jag, personligen, gillar också färgversionen bättre, tycker om när man kan få fram hästens teckning tydligare med färgerna. Det är en vacker häst!

Att ljussätta, beskära och tunna ut i ytterkanterna kan dämpa balkar och annat som drar till sig uppmärksamhet.

Jag ser nu att du föredrar svartvit - så provade också att leka fram en inte svartvit, men en lite 'gulbrunvit' bild ;)

Vad jag tror kan göra mycket är tavelramen! Ska du ge bort bilden, så hitta gärna en ram som du lägger in din bild i! Den ram, och eventuellt passpartout, du väljer kan avgöra väldigt mycket hur bilden bör se ut! Ramen blir ju "en del" av bilden. Så prova dig gärna fram, med bilden och färger - samt ram!

Kanske kan de förslag du fått hittills inspirera dig också till att testa lite fler varianter?

Här lite snabb-lek med din bild - kanske inspirerar de dig något! Kanske inte de bästa redigeringarna - men kanske inspiration! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
1

"svartvit fast gulbrunvit" ;))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[tlundegard]
0

Jag gillar bilden, speciellt som svartvit i bild nr2. Jag skulle dock försöka ljusa upp den på något diskret sätt, så hästens konturer framträder. Vill du så kan jag göra ett försök :)

Andina
3

En annan tanke som kanske kan inspirera dig, är att låta någon/några detaljer vara i färg och resten i 'svartvitt'.

Exempel: