Hjälp med systemkameraval
Hejsan!
Vi början känna att vi behöver en systemkamera, (den analoga är inte längre är tillräckligt hel) då vår lilla fick-variant till digitalkamera inte räcker till.
Vi har kikat en del, besökt butiker, klämt och känt. Just nu funderar vi på canons eos 400 eller nikon D40 X, eller ev D80, men den känns en aning för dyr.
Prisklassen är väl max runt 10 000 eller en aning över det, och då vill vi ha så mycket som möjligt för pengarna!
Vad ska vi använda kameran till då? Vi fotar mest hundar, om sanningen ska fram, hundar på utställning (ibland på 20-40 m håll, i rörselse) hundspann (alltså i snabb rörelse, utomhus vintertid) en del foton i halvmörker och så porträttfoton av både människor, hundar, smådjur och insekter. Vi har även gärna med kameran i naturen och fotar vilda djur, samtidigt som det blir landskaspbilder, himlafenomen od.
Att den tar bilden snabbt, utan fördröjning är viktigt, samt att den kan ta flera foton i snabb följd och har bra batterikapacitet.
Vi antar att vi skulle behöva en kamera med ett "normalt" objektiv, och sedan ett rejälare till, kanske på 200-300. Priser på objektiv och annan utrustning är således bra om ligger lågt. En anledning till att vi började titta på nikon var att canon (som jag föredrog då den var skönast att hålla i för mig) verkade ligga dyrare på objektiv.
Att det är autofokus är viktigt, och om det sitter i kameran eller objektivet hänger väl på om man vill lägga mer på kamera eller mer objektiv, om jag förstått rätt.

Du skriver att ni har en analog systemare sedean innan ? Kanske vore en fördel att köpa kamera med samma fattning för att även kunna använda de objektiven?
Annars är det bara att klämma och se vilken ni fastnar för Ingen av de kamerorna du nämnt är dåliga.
Hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Håller med #1. Men annars kan jag rekomendera Nikon D80 (:
Att tänka på är även att det finns andra tillverkare av objektiv som passar både Nikon och Canon, t.ex. har både Sigma och Tamron sådana - och säkert finns det fler tillverkare.
mvh Martin

Skriver här jag med, då jag är gift med Nattfrost, och dessutom råkade skriva inlägget under hans inlogg utan att märka det förrän efteråt…
#1 Kruxet är att vi bara hade ett objektiv, och efter en resa i golvet är det trasigt, och kamerahuset är inte helt OK heller…
#3 Problemet är väl att det underlättar att ha autofokus, och det tydligen inte är med i kamerahuset på de billigare, och objektiven med autofokus är dyrare…
Men vi kanske lär oss mer och mer, och blir riktigt händiga på manuell fokus oxå…
Vad bör man sika på för objektiv för att vara nöjd, med våra krav?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Canon EOS 400D och Nikon D80 har båda inbyggd autofokus. Vill man att autofokusen ska fungera på Nikon D40x måste man ju alltså ha ett objektiv med inbyggd autofokus, då har Nikon endel.. men även Sigma har sådana, och jag tror inte att det behöver bli jätte dyrt.
Men som sagt, jag rekomenderar Nikon D80 (:
Det där med objektiv vet jag inte rikigt, det beror ju på vilket märke på kameran du väljer, vilka objektiv du sedan kan välja bland. Men du bör nog satsa på ett med ganska lång brännvidd och ändå en stor bländare.. Det kan kanske kosta endel (beroende på märke osv.) men kan absolut vara värt det om du fotar på avstånd i mörker.

Det blev så att vi beställde en Canon EOS 400, valde ett litet kit med det vanliga objektivet, lite uvfilter, rengöring, väska od, samt ett sigma AF 70-300 4-5,6 DG APO zoom macro. Hoppas att vi gjorde ett bra köpr och blir nöjda!
Nu gäller det bara att läsa på mer om fotografering, då vi inte fotat med systemkamera på några år (sedan min gamla åkte i backen redigt och rejält). Och så en massa fota, fota och fota, leka och ha skoj, så fastnar nog allt igen. Kommer troligen att läsa en hel del här!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grattis till ett bra köp, och hoppas att ni lägger upp öite bilder med nya kameran sen.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#6 Grattis! (: