Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2208 ggr
LFCFredda
0

Fotoförbud luciatåg

Såg på Aktuellt nyss där fler skolor/dagis norröver har utfärdat fotoförbud på just luciatåg. Det är personalen på skolan som har utfärdat förbudet.

Jag anser att de inte kan sätta ett förbud för fotografering. Har jag rätt? Är det skillnad om det är utomhus eller inomhus?

Jag är inte drabbad av detta förbud men jag tycker att det är ett intressant fall där diverse kommunalanställt folk kan utfärda fotoförbud hur som helst. Jag skulle till och med tänka mig att det är olagligt att utfärda felaktiga fotoförbud men jag känner att jag inte har full koll.

[Majbot]
0

Tycker det är väldigt tråkigt, det skulle väl iallafall få vara så att de barnen som inte får fottas kunde gå ut så kunde övriga ta en gruppbild iallafall efter tåget?(Vet inte om man får det, rätta mig om jag har fel)

Så tråkigt att alla ska drabbas och gå miste om fina minnen…

LFCFredda
1

Tillägg:

Det framgick ej om skälet bakom beslutet men skulle det spela någon roll?

Jag antar att det kan finnas personer med skyddad identitet i klasserna men jag anser att det fortfarande inte är skäl nog för ett fotoförbud. Jag skulle dock respektera en önskan om att inte publicera bilderna till allmänheten.

[Moa-]
3

Är din rätt att ha bilder på andras barn, större än barns rätt från skydd från förföljelse? Det finns som sagt barn med skyddad identitet, men även föräldrar som helt enkelt inte vill att bilder på deras barn skall finnas på internet. Svårare är det inte.

LFCFredda
2

#3 Så att du menar att all form av publika fototillfällen bör förbjudas eller är det bara skola och dagis du menar? Jag är mer intresserad av vad lagen säger än etik och moral.

MagArne
0

Oftast får föräldrarna till barnen skriva på papper om barnen tillåts fotograferas av personalen. All annan fotografering tillåter de inte på grund av bl.a skyddad identitet hos vissa barn. Sen kan jag hålla med de som inte vill att deras barn ska hamna på instagram eller Facebook. Men samtidigt tråkigt då jag själv vill fotografera min grabbs luciatåg på dagis men är osäker på om jag får på grund av sekretessen jag skrivit under. Om sekretessen är juridiskt rätt törs jag inte svara på men jag skulle tro att den är det.

bamse6311
0

Vad det egentligen handlar på de här förskolorna/skolorna är att personalen där har infört detta förbudet pga att bilder på dessa luciafirande barnen inte skall spridas på Facebook och andra internetsajter.

Jämför med att jag nu i lördags var på den lokala Puben & Restaurangen när Miggis Showband var där och spelade.

Jag tog runt 50 bilder och har bara publicerat de bilderna av orkestern samt de vänner som har gett sitt tillstånd att jag fick publicera dem på Facebook.

Vad det sedan gäller de här förskolornas/skolornas fotoförbud så har jag ingen aning om vad lagstiftningen säger om detta.

Lagstiftningen säger ju att man i princip har rätt att plåta vilka människor som helst såvida det inte kränker deras integritet och där har lagstiftaren som exempel angivit fotografering i duschrum eller på toaletter.

Om sedan en kommunal eller privat förskola/skola har rätt att införa fotograferingsförbud vet jag inte såvida det nu inte går under lagen om hemfridsbrott men det verkar enligt mitt förmenade vara ganska långsökt.

Nåväl och hur som helst så har det här fotograferingsförbudet på ett litet antal förskolor/skolor införts då personal och ledning där vill undvika att barnen i sitt luciafirande kommer att publiceras på Facebook eller andra sidor på internet.

Rätt eller fel, det vet inte jag och inte heller vet jag om detta förbud är lagvidrigt.

Bästa hälsningar,
Bertil

[PeterWem]
6

Fotoförbud på skola är hittepå. Det är snarare en ordningsregel vars enda påföljd att du åker ut från platsen (med dina bilder).

Att skydda barn som lever under skyddad identitet kommer snarare av den pedofilskräck som finns i Sverige. Skyddade barn hittar man nämligen betydligt lättare via andra vägar, så som t.ex. Missing People eller Reddit, Flashback och Facebook. Bara till att publicera en bild på "sitt" barn och påstå att barnet inte dykt upp under natten. Vips så strömmar tipsen in.

Schnauzertik
2

En förskola är ingen allmän plats lika lite som en affär eller restaurang.

Ägaren, huvudmannen eller hans representant har rätt att bestämma om fotoförbud.

Att det sedan oftast inte blir några påföljder för de som tycker sig ha rätt att strunta i förbudet är en annan sak.

Värd för Pensionärer

bgtommyalm
1

Fotografering är enkelt uttryckt tillåtet överallt utom där det är förbjudet. Förbudet kan meddelas genom anslag eller muntligt av exempelvis en lokalägare och efter att förbudet är meddelat eller uppmärksammat får inga bilder tas. De bilder du redan tagit kan bara beslagtas efter beslut av åklagare. Inte ens polisen kan på eget bevåg ta ditt minneskort eller din kamera eller begära att du raderar bilderna långt mindre lokalägaren. Idag fattas beslut om fotoförbud lite för lättvindligt enligt min mening och #7 har en poäng i sitt resonemang.
Det skulle vara intressant att testa besluten om fotoförbud inför en domstol.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

[PeterWem]
1

Under en affärs öppettider är det fritt för envar att gå in och ut ur en butik, oavsett om man är välkommen eller ej (snattare). Åtminstone så länge butiken inte har en låst dörr utvändigt där man sållar kunder, t.ex. guldbutiker. Detta sedan högsta domstolens dom 1995.

bgtommyalm
0

#7, jovisst har du rätt. Men om du kommer in med en hög kameror och personalen direkt upplyser dig om att du inte får fotografera så får du inte fotografera och det uttalade förbudet skulle jag vilja testa i en domstol för att få se påföljden.

[PeterWem]
0

Påföljden är att du inte får stanna kvar. Jag antar att högsta domstolens dom från 95 inte gäller på en skola och stannar du då kvar kommer det klassas som olaga intrång. Om du fotograferar eller ej under vägen ut ska inte spela någon roll.

Den som bryter mot ordningsregler på en flygplats döms till böter, men detta har då stöd av luftfartsförordningen, något som inte en skola har.

LFCFredda
2

Okej, då uppfattar jag det som att det är okej för förskolepersonal att utfärda förbud mot fotografering i skolans lokaler. Gäller samma regler på skolgården? Gäller samma regler utanför skolgården på allmän väg?

Kan man på liknande sätt utfärda temporära fotoförbud på allmänna platser, typ på en tillfällig scen på den lokala gågatan i staden?

Rent generellt anser jag att vi accepterar fel sorts förbud i detta exempel. För att inte folk skall lägga ut bilder på andras barn på sociala medier förbjuder vi alltså fotograferingen. Det anser jag vara fel, borde inte förbudet handla om uppladdning av bilder istället? Det känns som man gått ett steg för långt tillbaka i processen.

[PeterWem]
0

En skolgård är ingen plats dit allmänheten har automatiskt tillträde. Samma tandlösa regler gäller där. På allmän väg eller plats är det fritt fram att fotografera och stå kvar.

En tillfällig scen på allmän plats är det fritt fram att fotografera. Är platsen inhägnad är det värsta som kan drabba dig att du blir utslängd från inhägnaden. Du kan fortsätta fotografera utanför inhägnaden.

bgtommyalm
0

För att peta lite till i förskolans regler så tror jag inte personalen kan utfärda något förbud, möjligen rektorn eller ännu hellre ansvarig politisk nämnd. Att utfärda ett generellt förbud mot fotografering på allmän plats tror jag svårligen låter sig göras Du kan ha rätt i att det vore bättre att förbjuda publicering men hur sköter man det förbudet rent praktiskt.

Schnauzertik
0

#10 Visst är det så men i lagens mening är det inte en allmän plats (om jag tolkar det rätt). Kanske faller det under begreppet offentligt rum när det gäller affärer.

#13 Allmän väg, parker och torg tillhör det som kallas allmänna platser och där får du normalt fotografera fritt.

Visst är det tråkigt med förbud i nästan alla sammanhang men om en frihet missbrukas så kommer alltid några att ropa på förbud. Hur detta ska utformas finns säkert många åsikter om, grundprincipen tycker jag ska vara att din frihet inte får inkräkta på andras frihet, men här krävs det i en del fall avvägningar och kompromisser.

Värd för Pensionärer

LFCFredda
0

Okej då har jag blivit lite klokare idag i alla fall :)

En till sak jag tycker är konstig är att man kan införa dessa fotoförbud på skolor med anledningen till att vissa med skyddad identitet kan "outas". Hur många på denna sida vet att elevernas betyg är en offentlig handling och lämnas ut till den som frågar efter dem (i alla fall för några år sedan, är inte hundra på att det fortfarande går).

[PeterWem]
1

Orsaken var nog snarare den hysteri som blommade upp 2011 med att illegala invandrare gömde sig i skolor eller vars barn gick i skolor. Hittar ingen artikel via google som visar på att hysterin funnits tidigare under Lucia.

[tlundegard]
1

Är det inte enligt lag ett måste att be föräldrarna/målsman till en minderårig om lov innan man fotograferar denne? Man får iallafall inte publicera foton offentligt utan tillåtelse. #1 så du menar att vissa barn ska skickas ut ur rummet bara för att föräldrarna absolut måste fota hela luciatåget? Tänk dig det ur barnets synvinkel, där kan man snacka om orättvisa och utanförskap. Varför kan inte föräldrarna nöja sig med minnet av tåget och fota sina barn med utklädnad hemma istället? Jag förstår att föräldrarna inte vill att andra ska ha bilder på deras barn, internet är väldigt stort idag.. ;) PS jag har inte sett nyheterna, utgår bara ifrån vad ts skrev ;)

[Majbot]
0

#19 Jo självklart, men jag syftade på en gruppbild isåfall efter hela tillställningen är färdig. Det blir orättvisa i vilket fall?

Om vissa barn inte får fottas, så behöver de inte bli fottade heller. Det ska respekteras, men de barnen som får bli fottade ska väl ändå få bli fottade?

[PeterWem]
1

Nej, det finns ingen lag att man måste ha målsmans tillstånd. Var har du fått detta ifrån?

Publicera andras personuppgifter (bilder) på Internet är okej så länge det inte är kränkande för individen, t.ex. smutskastning eller nakenbilder. Du får heller inte föra en strukturerad samling över personuppgifter, t.ex. ett register/databas.

Lagändringen trädde i kraft den 1 januari 2007.

Jalking
0

Det är väl den vanliga pedofilhysterin… En man med kamera i närheten av barn betraktas som pedofil tills motsatsen bevisas.

bamse6311
0

Intressant allt det här.

Jag skrev ju i mitt inlägg #6 att jag var på den lokala Puben & Restaurangen och plåtade i lördags.

Jag hade ägarnas tillstånd att plåta och de har även gillat mina bilder av Miggis Showband på Facebook.

Dessutom så tog jag som sagt många bilder av de deltagare som var på denna spelning och har publicerat några få av dem på Facebook men dock så har jag först frågar dem om det var ok att visa bilderna på Facebook.

Dock så som jag ser det så har lagstiftaren gett mig rätt att publicera även bilder av andra deltagare på den här kvällens spelning.

Visst så är en Pub & Restaurang inte en allmän lokal men eftersom ägarna till denna hade gett mig tillstånd att plåta under denna kväll så enligt som jag ser det så kan egentligen inga av alla de deltagare jag plåtat säga något OM jag publicerar bilder där de finns med.

Nåväl, nu är just det här inget större problem dels eftersom jag inte kommer att publicera så många fler bilder och dels därför att om jag publicerar några fler bilder så var de som är med på bilderna med på noterna och även visade sina bästa leenden.

Jag har ju enligt den nya lagen rätt att ge mig ut på gator och torg vilket man för övrigt alltid har haft för att fotografera och sedan publicera sina bilder utan speciellt tillstånd från de som är med på bilderna.

Detta naturligtvis under förutsättning att jag enligt lagstiftaren inte fotograferar i omklädningsrum samt på toaletten osv.

Angående det där med att fotografera i omklädningsrum så om jag har fattat det rätt så ger lagstiftaren tillåtelse även till sådant under vissa förutsättningar.

Detta då om en journalist med sin fotograf skall göra ett reportage av till exempel en idrottsklubb/förening där bilden i sig sätts in i ett sammanhang som har med reportaget ifråga att göra.

När jag en gång för en hiskelig massa år sedan gick fram till "altaret" för att bli vigd så hade prästen i förhand talat om att det rådde fotoförbud under akten.

Dock så var det några stycken som både plåtade samt spelade in på dåtidens video men vad skulle prästen göra just då.

Han kunde ju inte kasta ut gästerna som plåtade vigselceremonin även om han kanske hade rättigheter att göra så *skrattar*.

Hur som helst så en intressant diskussion det här.

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
0

Jag tycker det är en enormt trist trend. Snart får man väl inte ta en enda bild från sina barns skolgång som minne för framtiden.

Min flickvän som jobbar på dagis berättade hur det funkar hos dem: Föräldrarna får skriva på om de tillåter att ens barn får fotograferas på dagis, samt om de själva vill ta bilder, också intyga att de inte publicera vidare några bilder från dagiset utan har bilderna enbart för privat bruk. De allra flesta godkänner kravet.

Just att begränsa publiceringen av bilder tagna är rätt väg. Att förbjuda fotograferingen helt och hållet är att gå för långt. Folk har blivit alltför känsliga för att råka synas på nåns bild nuförtiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus