Nytt objektiv för rörelsefoto, vilket?
Hej!
Vill uppgradera min fotoutrustning lite. Fotar främst hundar och hästar, men även natur.
Skulle vilja ha ett objektiv (helst så billig som möjligt) som har stort ljusinsläpp som gör att bilderna inte får oskärpa. Och även telezoom. Sen helst bildstabilisering men om ljuset är lågt utan VR väljer jag hellre utan VR.
Har en nikon d3000… Funderat på en http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/nikon-af-sdx55-300mmf45-56gvr/143182.5240/ men det var nån som sa att fokusen var seg?
Tacksam för förslag :)
Ljusstarka objektiv som samtidigt är billiga finns ju tyvärr inte (allt är ju relativt), men vad många menar med billigt så är det svårt att få ljusstarkt. Framförallt om vi pratar om teleobjektiv.
f5.6på 300 mm på det objektivet du länkar till är inte speciellt ljusstarkt, mest så att du vet det. Har själv inte Nikon så kan inte uttala mig om objektivet som sådant, utan bara dess ljusstyrka.
Hellre utan IS (VR) skriver du om det är ett ljusstarkt? Skulle nog vilja rekommendera IS/VR om du tänker fotografera med teleobjektiv, det är svårt att handhålla och har du inte väldigt korta slutartider så blir det ändå skakigt, oavsett ljusstyrka. Ljusstyrkan hjälper ju förvisso dig att komma ner i slutartider men kanske inte tillräckligt.
mvh Martin

Det där var ju inte riktigt vad du frågade efter.
Ska du ta sådant som rör sig, så är det värdefullt att ha stor öppning och snabb AF, och det finns inga billiga objektiv utom de fasta normalobjektiven som uppfyller det kriteriet. Man kan alltså använda 30 mm. 35 mm eller 50 mm f/1,8 för att få någotsånär kort slutartid, och om man vill ha zoom, så finns 70-200 f/2,8 både från Nikon och fristående tillverkare, och de objektiven har rätt högt pris. Jag tror att det billigaste är Tamron, för ungefär 7000 kronor. Det finns också normalzoomobjektiv med ljusstyrka 2,8 i hela zoomområdet.
Okej tack för svaren! Då vet jag lite vad jag ska tänka på och får fundera vidare på vad jag ska välja. Det kanske får bli ett objektiv med stabilisering eller ett normalzoom som är ljusstark :)