Tips på systemkamera?
Heej!
Nu närmar det sig snart jul, och även min födelsedag. Jag fyller tidigt i januari. Och då har jag önskat mig en systemkamera!
Jag älskar att fota, har tagit kort sen jag kunde hålla i en kamera/telefon.
När jag var sju, fick jag en liten rosalila samsung pl50. Som jag tagit typ tusen kort med.
Vi har någon nikon, (har glömt vilket nummer) men den känns alldeles för stor för mig, och jag vill ha en egen.
Har ni något bra tips på helst en liten, och inte alldeles för dyr systemkamera som är lätt att använda? :)
Jag använder mig utav en Canon EOS 1100D.
En rätt bra kamera enligt mig, lätt att förstå och använda, kan dock kännas lite "plastig" i handen, men det vänjer man dig vid. :) Den är kanske inte världens bästa kamera, men jag är nöjd med vad den presterar!
#1 Tack så mycket! :D
Har du en digital Nikon systemkamera hemma så kör på Nikon du med. Då kan ni ju låna objektiv och blixtar med varandra.
Nikon D3100 är Nikons minsta och lättaste spegelreflexkamera och motsvarar ovan nämnda Canon 1100D. Båda är två enkla nybörjarkameror. Nu finns även D3200 med högre Upplösning och lite bättre film samt mörkeregenskaper. Dock inga revolutionerande uppdateringar så D3100 är fortfarande ett riktigt bra budgetval då den finns att köpa för 3000kr inkl ett 18-55 objektiv.
Sedan finns de ännu mindre spegelfria systemkamerorna. Där kan du välja vilket fabrikat du vill, objektiven från de stora kamerorna kommer inte passa utan adapters och då blir kameran ändå stor och klumpig.
Nikon D3100 tycker jag är underbar och en bra nybörjarkamera. Jag är störtnöjd! (oftast).. den är ju inte speciellt härlig i sämre ljus (inneljus) om motivet rör sig lite..
TS frågar efter en liten kamera
I så fall är det en spegelfri systemkamera som bäst motsvarar det.
I många fall finns det adapter till dessa kameror så att det går att använda sina gamla objektiv.
Värd för Pensionärer
Canon eos 100 D grymt liten och bra systemkamera som inte är alldelles för dyr
Tack alla! <3
Glöm dock inte bort att något så litet som 100D är nästintill omöjligt att använda med handskar under vinterhalvåret…
Aa, okej :)