(N) Ljus
Den första bilden skulle kunna ha lite bättre skärpa. I den andra skulle jag vilja ha lite mer svart rymd över ljuslågan.
Den första bilden tycker jag mycket om. Fin komposition och trevligt med ljuset utplacerade i formen av ett hjärta. Bra kameravinkel också. Bilden skulle kunna funka bra som julkort. 🙂
Den andra är jag inte lika övertygad om. Dels är det lite tråkigare med bara ett enda ljus och så mycket svart runtom, dels är den lite för starkt exponerad så lågan blivit ganska utfrätt. Lågan är också lite konstigt utplacerad på bilden, för högt upp tycker jag. En beskärning skulle nog lyfta bilden en aning.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag tycker nog att skärpan ändå är rätt hyfsad på dom främre ljusen i första bilden, men sen blir de sämre. Nu vet ju inte jag om du haft stativ, men slutartiden är ganska lång, 0,3 sekunder, så har du mot förmodan kört handhållet är det strålande.. Men har du använt stativ så hade du kunnat använda ännu mindre bländare än f/7.1 för att få fler av ljusen inom skärpedjupet. Kanske f/16 eller f/18 t ex.
Alternativt, den största möjliga bländaren för att få kortare skärpedjup och därmed få dom bakre ljusen om möjligt ännu suddigare. Det hade jag nog föredragit i detta fall. Sen tycker jag att ljusen ser lite gula ut i stearinet, men det kanske var det du ville..?
Andra bilden sitter skärpan bra tycker jag, men som Potatisen säger, så är kanske inte komposition den bästa här. Hade nog föredragit att ljuset var placerat lite längre ner..!
Ska jag vara riktigt petig så hade jag nog önskat att du sänkte kameran en aning i första bilden men det är en bagatell. Det är bra att öva och testa sig fram, det är nog det bästa sättet att göra framsteg!🙂
Okej! Jag förstår! Ska fortsätta jobba med skärpedjup och tänka lite mer på kompositionen! Håller med om att andra ljuset är för högt upp. Kände att jag hade lite problem när jag tog det fotot!
Tack för all feedback, nu ska jag fortsätta testa mig fram så kommer jag nog med några nya foton att visa snart :)