Annan inställning?
Hallå alla som vet något! Jag har en Canon PowerShot 3S IS som jag är nöjd med, för det mesta, men INTE när jag tar rörelsebilder, dvs ställer in kameran på "sportbilder". Dom har ingen skärpa alls och blir liksom gryniga. Kan man ta bättre bilder på annat sätt än genom att använda den knappen. T ex när man fotograferar barn som springer, leker i poolen etc. Tacksam för tips! MVh Susanne
Vet inget om din kamera men den borde gå att sälla in manuellt. Grynigt blir det eftersom kameran antagligen ökar ISO-talet i sportläge för att kunna hålla högre slutarhastighet.
Se om du kan hitta ett ställe där du ställer in A-värdet. Ställ de så lågt som möjligt, dvs att du släpper in så mycket ljus du kan och se vad som händer. Blir slutartiden för långsamt öka ISO-värdet något och pröva på nytt.
Är det mörkt kommer du aldrig att kunna fota springade barn, då krävs kraftig blixt.
Tänk på att IS inte fungerar på rörliga motiv. Den motverkar att du skakar på handen.
mvh/gurin

Tack för tipset! Ska man alltså försöka koppla bort IS när man fotar rörliga bilder? Har jag förstått riktigt?
Ja, det har du om du med rörliga bilder menar motiv i rörelse och inte film. Hur det är med det senare vet jag inte då jag inte har någon kamera med IS och som kan filma.
mvh/gurin

Tackar, tackar. Jodå jag menar rörliga fotografier, inte film. Ska nog läsa lite noggrannare i instruktionsboken.