Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 532 ggr
emeliagranstrom
2013-12-03 20:49
2

Kritik (M)

emeliagranstrom
2013-12-03 20:51
0

Något som skulle kunna förbättras med hjälp av efterbehandling?

Inkanyezi
2013-12-03 21:06
0

Ja, efterbehandlingen kan göras bättre. Dels är färgrymden du har valt (aRGB) olämplig för publicering på Internet, men du har också dragit upp skuggpartierna för mycket, så att bilden har blivit grådaskig och saknar en del kontrast, framför allt svärta i de mörka partierna som i stort sett saknar teckning. Samtidigt har bruset kommit fram mer i dessa uppljusade delar av tonomfånget. Genom att sänka kurvans tå något, kan du få bättre kontrast som gör bilden mer tilltalande.

Tån är alltså längst till vänster nertill på tonkurvan, och om man drar ner lite grann en liten bit in på kurvan, så att den får en "tå" i stället för att visas rak i programmet, så ökar svärtan i de mörka partierna.

När du lägger upp bilder på nätet bör de vara i färgrymden sRGB.

emeliagranstrom
2013-12-03 21:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev det bättre?

Är ingen höjdare på efterbehandling, denna bilden är ursprungligen tagen från facebook också så ingen superkvalité på den..

Inkanyezi
2013-12-03 21:24
0

Nej, det blev inte bättre, och du har inte dragit ner tån på kurvan. Det finns ett nästan tomt område längst till vänster i histogrammet, så att ingenting i bilden närmar sig svart. Om du vill göra det enklare än att pilla på kurvan, kan du dra svartpunkten till där histogrammet börjar. Alltså greppa det nedre vänstra kurvankaret och dra fram det till punkten där histogrammet börjar, eller göra samma sak i "Nivåer", flytta fram svartpunkten till början av histogrammet.

emeliagranstrom
2013-12-03 21:31
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu förstår jag! Hoppas det blev bättre nu annars får jag nog plugga på lite mer… haha

Inkanyezi
2013-12-03 22:09
0

Jo, nu har du fått mer grepp om det. Precis hur mycket man får lov att dra och hur, om man ska ta kurvan eller nivåer eller något annat verktyg av alla som finns i ACR eller Photoshop är en fråga om att lära sig verktygen och vad de gör, och att samtidigt titta på bilden och bedöma den.

Jag tycker att det är lättare att göra en sån här justering direkt på kurvan, och att det är enklare att göra det vid konverteringen från RAW.

Vilken färgrymd man ska använda hänger mest ihop med hur bilden ska presenteras. Om den är avsedd för tryck eller utskrift, och man har profilerat sin arbetsgång, då kan man använda någon av färgrymderna aRGB eller pro, men när man ska lägga bilden på nätet, är det en del färger som helt enkelt inte finns i färgrymden på våra skärmar. Därför används en standardiserad färgrymd, sRGB på nätet.

Ibland innehåller bilden inte de färger som inte kan visas i sRGB, och då är det inte heller någon vinst med att använda en större färgrymd. Bilder som har lagts upp med fel färgrymd ser ofta lite fadda ut, och kan sakna just den djupa svärta som bör finnas med någonstans i de flesta bilder.

emeliagranstrom
2013-12-03 23:05
0

Okej, tack så mycket för denna kritik. Den har verkligen gjort mig lite klokare och jag ska fortsätta att läsa på om photoshop och bildredigering! :)