Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 469 ggr
Anna
0

Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1

Vad skulle ni säga om det objektivet?

Är ute efter ett makroobjektiv för under 3000kr som ska fungera i princip lika bra till porträtt som till makro. Tror ni då detta kan passa mig?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32083

Min syster har ett likadant fast med canon-fattning och det fungerar superbra med hennes EOS 300D.

Vill höra allt bra och dåligt om denna optik!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Christoopher
0

Nog funkar det alltid. Jag hade nog dock försökt köpa ett beg. 90mm tamron istället men som sagt nog fungerar sigma gluggen också :)

Anna
0

#1 Vad kostar Tamron's 90mm nytt? Har Sigma sämre skärpa?

annaattlid.se

[mingdie]
0

Det fungerar nog bra men tänk på att med 50mm så får du gå ganska nära när du tar foton. Med 70-90mm så kan du vara lite längre ifrån.

Eddie

Anna
0

#3 Det är jag medveten om, 50mm är väl i samma skala som vi ser saker med våra ögon?

annaattlid.se

Martin
0

Kollade på Cyberphoto, ett ställe jag litar på (deras omdömen verkar stämma rätt bra med andra betygssättningar jag sett från tidningar osv) - men kanske kan det fås billigare på andra ställen. De tar 3.890 för Tamron 90 mm inkl moms.

Så här säger Cyberphoto om Tamron 90 mm/2.8 DI Macro 1:1. (TOPPKLASS)

Så här säger Cyberphoto om Sigmas EX 50 mm/2.8 DG Macro 1:1, som de tar 2.850 kr för inkl moms. (BRA KÖP)

Ang deras klassificeringar Toppklass / bra köp, så kan man inte riktigt jämföra olika sorters objektiv då klassificeringen gäller "inom samma genre, prisklass" så att säga. Läs mer om deras klassificeringar här.

mvh Martin

Anna
0

#5 Jag fyller år imorgon (idag) och vet att jag kommer få pengar, får jag ihop tillräckligt köper jag naturligtvis Tamrons 90mm som verkar väldigt bra. Om jag inte får ihop tillräckligt och känner att jag fortfarande vill ha Sigman blir det nog den.

Men Tamronen verkar ju super!

annaattlid.se

Isak
0

Annars sparar du ihop ytterligare 1000:- och tar sigmas 105:a. Bara hört gott om den.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Christoopher
0

Grejen är väl att du får en mycket lugnare bakgrund med 90mm pga just brännvidden. Mer brännvidd = lugnare bakgrund.

Anna
0

Har iallafall bestämt mig nu och valet föll på Tamron AF 90/2.8, så när jag fått ihop tillräckligt med pengar (dvs om ett par veckor) köper jag den.

annaattlid.se