Hur uttalar man?
Jag har en Nikon D3100 och många uttalar namnet olika, jag undrar hur man uttalar det?
Jag har hört
"Nikon De tretusen ett hundra"
"Nikon De trettioett nollan"
"Nikon De trettioett noll noll"
Så hur är det egentligen man säger? :)

Du säger det nog precis som du har lust. Det spelar ju ingen roll, men mellanalternativet stämmer ju inte. Trettietthundra eller tretusenetthundra eller tre ett noll noll eller trettioett noll noll ska väl allihop funka? Jag tror att de flesta säger tretusenetthundra.
Jag säger "Nikon D tre etthundra"
Så det finns inget rätt eller fel? Jag har alltid sagt tretusen ett hundra, men sen har några sagt nåt annat och sagt att jag säger fel.. :/
Tror inte det finns något rätt eller fel. Säger tretusen ett hundra, sjutusen, femtusen två hundra och så vidare.
Det är lite samma som man inte vet om man ska säka Nikon eller "Nickon", alltid finns det någon som säger att man säger fel.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag säger Nickon trettiett nollnoll 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag säger som i de flesta youtubeklipp och recensioner, D tretusenetthundra/sjutusen/femtusentvåhundra/åttahundra/sjuhundra osv. Som det står :)
Nikon(* de Tretusenetthundra säger jag. 🙂
(* inte Nickon, Niiikon eller Naikon, utan Nikon med korta vokaler och kort k. I Svenskfinland var jag bor finns det många ord som uttalas med bara korta vokaler utan lång konsonant, vilket dock är ganska ovanligt i rikssvenskan. Tror mitt sätt att säga det ligger närmare sättet man säger det i Nikons hemland Japan.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
ungefär samma diskussion som när nittonhundra gick över i tvåtusen, eller tjugohundra, eller hur var det nu, i är är det väl tjugohundratretton, eller tvåtusentretton?
Nikon de trettioett nollnoll skulle jag säga.
Jag säger trettioetthundra tror jag!
Jag säger det som jag personligen läser det Nikon "D treittioettnollnoll".
Årtalet kallar jag för tjugohundratretton.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag säger D"Tretusenetthundra" och med min egen kamera säger jag D"Femtusenetthundra". Nästan så man saknar sin D"fyrtio" när man ska uttala namnet. 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Nikon De trettioett nollnoll
ELLER
Nikon De tretusen etthundra.
Jag brukar säga "Nikon De tre etthundra". 😛
Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)