Lek med panorering
Måste bara komma med en dum fråga (x Vad är panorering?

Vet inte om jag svara exakt, men man kör med någorlunda lång slutartid, följer med objektet (i mitt fall saaben) och får på så sätt bilen skarp, men man får en fartkänsla i bilden eftersom allt runt omkring får en rörelseoskärpa.
Hmm, blev krångligt, någon får gärna förklara bättre.
Mvh Bengan
med panorering tänker jag mer panoramabild. men detta kan man nog också kalla panorering då du följer bilen med kamera. bla bla.. ;-)
Det ska kort sagt synas att föremålet rör sig i bilden om jag förstår detta rätt :)
/ Sara
/ Sara & Casper

#4 tror inte att det hör ihop, eller så är det synonymer eller vad det heter.. Bengan har iallafall panorerat på bilden, det är ett som är säkert x)
#0 riktigt snyggt tycker jag! Härlig fartkänsla!
#6 hehe.. visst hör det ihop. Och visst har han panorerat.. håller dock inte helt med #5 riktigt.. *S* :-)
Håller med #6, du tar härliga rallybilder Bengan
Det är skillnad på panorering (som bengan gjort) och panorama.
Precis som bengan säger så när man panorerar så följer man ett huvudobjekt under hela exponeringen och har någorlunda lång slutartid, lyckas man då får man huvudobjektet skarpt och bakgrunden blir "dragig", dvs man skapar en fartkänsla i bilden.
Wikipedia säger så här om Panorering
Ett panorama består av flera bilder som man tar för att få med ett större område, som man sedan sätter ihopa (finns bra och smidiga program för det). Ordet kommer från grekiskan (två ord) och betyder "all-vy". De olika fotona man tar skall överlappa varandra, och när de sedan är ihopsatta så har man ett panorama som är "längre" än man hade kunnat åstadkomma med en bild. Av detta skälet finns det inte heller rörelseoskärpa i panoramabilder (blir svårt att lyckas med det på flera bilder så att man vid en sammansättning får huvudmotivet skarpt). På bifogad bild ett panorma jag tog förra året och satte ihop med Autostitch tror jag programmet hette (bilden bifogad för att visa skillnaden på panorama och panorering).
mvh Martin
Hehe.. och när man tar en panoramabild så panorerar man.. och vips så har man gjort en panoreing, det var så jag menade att de höll ihop.
Marnyman är väldigt pedagogisk med länkar och allt.. 
Vi tackar.

Sätt hjul på stativet på med rullskridskorna och försök komma upp i samma fart som saaben, då har du säkert en skarp bil och suddig bakgrund. Gäller bara att hitta en jämnt underlag.
Hälsningar
Robert

#10 Funkar inte på rally, det är för ojämnt underlag. Då får man satsa på racing på asfalt 
Mvh Bengan

#8 Tjusig panorama bild.
Mvh Bengan