Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 410 ggr
Jamten
0

Vad gör jag för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild är tagen med hjälp av stativ och auto fokus. Jag tycker att bilden är oskarp och undrar nu vad jag gör för fel. F 5.6, tid 1/80 sek, jag kunde inte få en större bländare (mindre f-tal). Bilden är tagen på plats och det blåste lite. Kan det vara så att blomman "darrar" lite och att bilden därför blir oskarp?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att bli bättre på att ta makro bilder av alla de slag.

mvh Jamten

Jamten
0

OBS! Vad jag kan se har INTE foto.ifokus försämrat bilden, den ser likadan ut i orginal som den som ligger här.

mvh Jamten

SLAfoto
0

Prova att ta en bild inomhus för att slippa vinden, se upp för korsdrag, sätt kameran på självutlösare då du tar bilden. Blir bilden lika suddig kan det vara fel på kamera eller objektiv . Titta även på en tidigare länk jag skrev ang "Fokuserar din kamera rätt".

//Stefan

[mingdie]
0

Det kan vara så att auto fokusen är fel inställd. Sätt kameran på ett stativ. Välj en liten bländare 2.8 eller 4. Ta fram ett måttband och lägg det så att det sträcks iväg från kameran. Välj ett mått på måttbandet, fokusera på det och ta fotot. Nu kan du se om din kamera fokuserar rätt och om inte hur mycket fel det blir.

Eddie