Hundar!
Bild 1:
Vill ha mindre skÀrpedjup sÄ att öronen och nosen kommer i fokus ocksÄ, men annars skulle jag vara nöjd med den bilden. :) bakgrunden Àr bra, ljuset Àr rÀtt hÄrt men jag tycker du har lyckats bra ÀndÄ, fÀrgerna Àr ocksÄ jÀttefina.
Det Ă€r nĂ„gon vit prick vid hundens vĂ€nstra (frĂ„n vĂ„rt hĂ„ll) öga, det skulle jag ha redigerat bort. Och vad Ă€r det vita vid sidan av nosen? det var lite störande.đ
Bild 2:
Smaksak kanske, men enligt mig Àr det alldeles för starkt ljus pÄ hunden hÀr. FÄr kÀnslan av att bilden Àr lite grÄ pÄ hunden, kan bero pÄ ljuset. Bakgrunden Àr inte heller lika bra pÄ den hÀr bilden.
Och jag hade velat att hunden inte tittar ut ur bilden, alltsĂ„ att den inte skulle vara sĂ„ tajt beskuren vid nosen, skulle ha varit mer luft dĂ€r liksom.đ
Jag gillar dock att du har fotat i "rÀtt höjd"
Jag undrar om inte det som jessicahagstrom94 sÀger i #2 inte skall vara "större skÀrpedjup" eller rÀttare sagt ett "lÀngre skÀrpedjup". Vi pratar ju om nÄgot som gÄr pÄ djupet och mÀts i lÀngd, och relativt kan det dÄ vara lÀngre eller kortare. SkÀrpedjup ligger dessutom över hela bildens bredd frÄn ett plan i djupet till ett annat plan (tÀnkta "skivor" pÄ djupet av bilden), och det enda som pÄ kan göra det suddigt i kanterna Àr optikens kantoskÀrpa.
Det Àr alldeles för stora kontraster i bilderna, vilket gör att blÀnket förstÀrks - det har troligen med efterbearbetningen att göra.
Det Àr svÄrt att fÄ hundar med korta blanka stickelhÄr och utan underull, att bli rÀtt exponerade nÀr de fotograferas i starkt och lÄgt ljus som ger skarpa skuggor. Enda möjligheten Àr att underexponera sÄ att blÀnket inte blir sÄ tydligt, och att sedan ljusa upp de mörkare delarna.
Kompositionen, förutom bakgrunderna, Àr inte sÄ mycket att sÀga om.
Visst finns det smÄ flÀckar och dyligt i bilderna, men de gör inte sÄ mycket som att bilderna ser vÀldigt onaturliga ut, och att platsen för fotograferingen Àr felvald, om man inte redan frÄn början tÀnkt sig att hantera bakgrunden pÄ ett bÀttre sÀtt vid redigeringen.
#3 Haha jo det menar jag ju förstĂ„s. Varför skrev jag mindre.. jag menar helt enkelt att jag hade velat ha nosen och öronen i fokus ocksĂ„đ€đ
Billede to der ville jeg havde klonet det hvide vĂŠkâŠdet genere billedet lidt synes jeg ..man kan hurtig fĂ„ en roddet baggrund..hvis det ikke er slĂžret nok âŠmen flot hunde ansigt :-)